o inscenácii
Hra s pôvodným názvom The New Century, teda Nové storočie, vznikla v roku 2008 na pôdoryse troch stand-upových výstupov. „Porodila som ti tri dokonalé deti – čo si s nimi urobil?“ pýta sa v prvom z nich dobre situovaná staršia židovka Helen (Zuzana Fialová). Vo výborne gradujúcom vystúpení odhaľuje, ako sa postupne dozvedá o orientáciách, identitách a sexuálnych výstrednostiach svojich detí. Napriek tomu, že počas prijímania týchto správ prechádza viacerými nervovými zrúteniami, svoje deti stále oddane miluje.
Soňa Jánošová: Kde je ten škandál, prosím vás? Obávaná inscenácia v SND je láskavá a konvenčná. In Sme, 28. 1. 2024.
A až na jednu pohoršenú diváčku, ktorá zahriakla svoju dcéru, aby sa nesmiala, sa všetci ostatní zabávali. Na vtipoch o lesbách, transrodových ženách, fetišistoch v latexe, vytočených buzerantoch. Každý z troch stand-up výstupov kládol dôraz na iné aspekty. Ľuboš Kostelný ako Mr. Charles s umelými mihalnicami pracoval výrazne s mimikou a Zuzana Fialová postupne dávkovala afekty židovskej matky Helene. Pre mňa bol vrchol humoru výstup Gabriely Dzuríkovej v úlohe insitnej umelkyne Barbary Ellen. Nielenže mala jej postava najvďačnejšiu dejovú linku prechádzajúcu od komickosti k citlivosti, navyše jej stand-up nebol iba o prednese do mikrofónu. Niekoľkokrát od mikrofónu nemotorne odstúpila, čím vznikali „hluché miesta“, ktoré ešte umocňovali komiku jej charakteru.
V kontexte doby a všetkých udalostí sa však môže predsa len naskytať otázka: A nie je to málo? Z môjho pohľadu SND uviedlo komédiu, ktorá spoločnosť nerozdeľuje, ale snaží sa ju spojiť. Čím vytvára miesto pre skutočnú diverzitu. Zabavia sa konzervatívci, ak dokážu zahodiť predsudky, a zabavia sa aj liberáli, pokiaľ sa nebudú brať smrteľne vážne. Ja som sa zabavil, lebo z inscenácie išla ľahkosť. A tú považujem za účinnú zbraň proti súčasnému marazmu.
Michal Belej: Sme v pohode, akurát sme trochu zaspali dobu. In mloki.sk. Dostupné online: https://mloki.sk/sme-v-pohode-akurat-sme-trochu-zaspali-dobu/.
tvorcovia
dramaturgia: Marta Ljubková, Darina Abrahámová
scéna a kostýmy: Linda Boráros
réžia a výber hudby: Daniela Špinar
svetelný dizajn: Karel Šimek
účinkujú: Zuzana Fialová, Ľuboš Kostelný, Gabriela Dzuríková, Lukáš Herc, Anna Magdaléna Hroboňová
režisér
Daniela Špinar
Po absolvovaní herectva a réžia na Katedre činoherného divadla DAMU hosťovala v mnohých pražských i mimopražských divadlách. Krátko pôsobila ako interná režisérka Divadla na Vinohradech, kde režírovala kritikou oceňovaného Vojceka. Spolupracovala aj s nezávislými divadlami, napríklad Divadlom Letí. V rokoch 2015 – 2022 viedla ako umelecká šéfka Činohru Národného divadla v Prahe. Okrem klasických diel (napr. Mnoho povyku pro nic, Idiot, Pýcha a předsudek, Kráska a zvíře) tu inscenovala mnoho vlastných dramatizácií moderných diel a autorských textových koláží (napr. Oběd u Wittgensteina, Křehkosti, tvé jméno je žena). Je držiteľkou mnohých významných ocenení, napr. Ceny Alfreda Radoka za inscenáciu roka a Ceny Josefa Balvína v rámci Pražského divadelného festivalu nemeckého jazyka (Vojcek, Divadlo na Vinohradech).