Kitchen

Andrej Bagar Theatre in Nitra, 2011
Author: Arnold Wesker
Directed by Zoltán Balázs

o inscenácii

Dej hry sa odohráva v kuchyni veľkej reštaurácie. Tá kuchyňa je mikrosvet, v ktorom sa to hemží postavami rôznych osudov, národností, temperamentov, iskrí to až k finálnemu výbuchu.

Pôdorys realistickej drámy z polovice minulého storočia tu sledujeme v rituálnom zacyklení do siete mechanicky vykonávaných pohybov, ktoré síce pripomínajú prácu v kuchyni, ale ešte väčšmi tajomný orientálny obrad.

Zdanlivo sa tu pripravujú rozmanité jedlá, ale konanie hercov nič neprodukuje, len neustále s obradnou precíznosťou dookola recykluje mŕtvu matériu. Vizuál inscenácie sa tak jednoznačne vzďaľuje od reálneho prostredia – ak by sme nepočúvali text, máme pocit, že pozeráme na scénu zo starého eposu, ktorá popisuje hádku bohov pri stvorení sveta a vzápätí jeho zánik. Vieme od začiatku, že kuchyňa je svet a že nesledujeme iba vyčerpávajúcu a monotónnu prácu kuchárov a čašníčok, ale aj večné hemženie mužov a žien, v ktorom sa každú chvíľu rozhoduje, či náš svet bude pokračovať, alebo zanikne. Inscenáciu s nitrianskymi hercami pripravil hosťujúci mladý maďarský režisér Zoltán Balázs.

„Kuchyňa ... predstavovala skomprimovaný svet v malom. Fungovala v inscenácii síce izolovane, no pritom univerzálne. Niekoľkonásobne sa overila téza, že divadelné dielo naozaj môže byť makrokozmom v mikrokozme.“

Miroslav Ballay, Monitoring divadiel, IStheatre.sk

„Divák sediaci po okraji sály sa dostáva do sveta inšpirovaného východnou spiritualitou. Herci pôsobia ako deti na bielučkom piesočku. Donekonečna si čosi nakladajú do formičiek a zas to vysýpajú. Nič po nich nezostáva. Piesok si a v piesok sa obrátiš... Formálna choreografia pohybov zostáva v kontraste s realistickosťou replík hry, ktorá je svetovo známym príkladom sociálneho realizmu z 50. rokov minulého storočia.“

Zuzana Uličianska, SME

tvorcovia

réžia: Zoltán Balázs
preklad: Alexandra Ruppeldtová
dramaturgia: Judit Góczán
lektor dramaturgie: Sylvia Huszár
choreografia: András Szöllösi
scéna a kostýmy: Péter Polgár
osoby a obsadenie: Marango: Daniela Kuffelová, Alfredo: Jakub Rybárik, Frank: Ivan Vojtek, Paul: Peter Kadlečík, Raymond: Juraj Loj, Peter: Milan Ondrík, Hans: Martin Nahálka, Nicholas: Matúš Krátky, Michael: Martin Fratrič, Gaston: Juraj Hrčka, Kevin: Peter Oszlík, Bertha: Gabriela Dolná, Monique: Kristína Turjanová, Cynthia: Eva Sakálová, Daphne: Kristína Greppelová, Gwen: Renáta Ryníková, Violet: Alena Pajtinková

režisér

Zoltán Balázs (1977, Maďarsko) absolvoval štúdium na hereckej akadémii Národného divadla v Budapešti a je účastníkom workshopov u renomovaných osobností ako Josef Nadj, Anatolij Vasiliev a Robert Wilson. V roku 2001 založil vlastný divadelný súbor Maladype (v rómskom jazyku „stretnutie“), z ktorého po návrate z pôsobenia v budapeštianskom súbore Bárka      (2003 – 2008) vybudoval jeden z najzaujímavejších a najvýznamnejších nezávislých súborov v Maďarsku – divadlo, ktoré je založené na koncentrovanej kolektívnej kreácii, intenzívnom hereckom spolumyslení a na výraznej komunikácii s divákmi.

Zoltán Balázs vedome odkrýva nečakané možnosti dané divadelnými a mimodivadelnými priestormi, využíva nesystémové herecké riešenia a pracuje s bezprostrednými diváckymi reakciami, ktoré nie sú zaťažené tradičnými divadelnými očakávaniami a klasickými formami.

Pod jeho režijným vedením vznikajú mimoriadne napäté, disciplinované a formálne presne vymedzené inscenácie. Z nich najvýznamnejšie a najoceňovanejšie sú: Wyspianskeho Akropolis (2006) – nominácia na Cenu Gundel; Černosi Jeana Geneta (2004) Cena divadelnej kritiky za hudbu, Cena ARTISJUS pre súbor a Zoltán Balázs nominovaný na Cenu Gundel; Škola hlupákov Michela de Ghelderode (2003) Cena divadelnej kritiky za najlepšiu nezávislú inscenáciu a Cena Kultúrnej komisie v Budapešti pre najlepší nezávislý súbor. Zoltán Balázs na Divadelnej Nitre hosťoval už v r. 2007, ako režisér maďarskej časti koprodukčného medzinárodného projektu middentity – identify.middle.eu.