Black Black Woods

Cirk La Putyka, Praha, Česká republika/ Rootlessroot, Atény, Grécko, 2017
Réžia: Jozef Fruček, Linda Kapetanea

o inscenácii

Existenciálnym a zásadným vzťahom v živote muža je vzťah otca a syna. Práve archetyp otec verzus syn spolu s autentickým vzťahom otca – herca Rostislava Nováka st. s jeho synom, rovnako hercom a principálom súboru Cirk La Putyka, Rostislavom Novákom ml., tvoria jadro niekoľkohodinového eposu Black Black Woods. Autobiografický príbeh spracoval režisér Jozef Fruček a choreografka Linda Kapetanea z Rootlessroot company do kontemplatívnej performancie s mytologickou atmosférou. (Black Black Woods je treťou časťou trilógie, ktorej predchádzali inscenácie Family a Roots o rodinných a pracovných vzťahoch. Family Roots in Black Black Woods je výstižným názvom pre celú trilógiu).

Prostredníctvom fyzického divadla zobrazuje Black Black Woods zložitosť a nevyspytateľnosť lásky, nenávisti, boja a zmierenia, života a smrti medzi rodičom a dieťaťom. Príbeh rodiny Novákovcov rámcujú tvorcovia citáciami z fínskeho národného eposu Kalevaly o rodinnej ságe mýtického Kalevalu a jeho potomkov. Asociácia na Kalevalu nie je náhodná. Novákovci totiž pochádzajú z rodu známych českých bábkarov Kopeckých a Rosťa Novák ml. je tak ich priamym pokračovateľom. Jasným odkazom je aj inšpirácia tzv. bratovražednou Peloponézskou vojnou. Filozoficko-fyzický epos je doslova meditáciou, pri ktorej sa minimalisticky, no aktívne odvíja životný príbeh narodenia, dospievania a dozrievania človeka. Syn svojho otca miluje, nenávidí, obdivuje, vzdoruje mu, napodobňuje ho a vymedzuje sa voči nemu. Všetko tu plynie pomaly a pritom akoby v reálnom čase, až si v jednom momente uvedomíme, že syn dozrel a otec zostarol. Už sa nedá čakať, čas sa kráti a zrýchľuje. Posledných 90 minút je určených pre konanie a čin. Preto sa aj dvere sály zatvárajú a divák už nemá možnosť voľného pohybu ako doteraz. Všetko vytvorené a vybudované sa rúca, zosmiešňuje – postavené tehlové základy padajú, trón sa vykrivil a na bielo natrená plocha je popísaná. S úderom času prichádza ostrý konflikt končiaci sa vyčerpaním a zmierením. Dynamická, živelná a najmä živá hudba Vassilisa Mantzoukisa dodáva obom hercom akčnosť. Sila ich fyzického nasadenia sa stáva magnetom pre diváka, ktorý doposiaľ sledoval plynutie času a života dvoch ľudí, no vďaka výkonom Rosťu Nováka st. a ml. sa zrazu ocitá v ich obnaženom a intímnom svete.

Dáša Čiripová

„Režiséři Jozef Fruček a Linda Kapetanea zde na diváka zcela rezignovali a předkládají mu dlouhé rutinní obrazy. Jen díky nim se však lze skutečně naladit na popisovanou vlnu rodinných vztahů vznikajících v zcela jiných časových rozměrech. …

Pětihodinový zážitek vzbuzuje úctu nejen nad nasazením obou herců, ale i schopností naservírovat divákovi nekompromisní, a přitom neskonale atraktivní představení.

Tomáš Šťástka: V černém lese staví Rosťa Novák otci trůn z hliněných cihel.“

kultura.iDNES.cz, 5. 11. 2016

 

„Celek v konečném důsledku stojí na síle hereckého projevu, který je postavený na vysokém fyzickém i psychickém vypětí obou protagonistů. V průběhu necelých pěti hodin se po- odhaluje proces vzniku samotné inscenace, přiznaná a otevřená stavba komponentů scény napovídá divákům, které jsou ty přelomové zlomy v životě (dětství, mládí, stavění otce na piedestal, vzpoura proti němu, šílenství, umění, podpora).“

Barbora Čiháková: Cirk La Putyka svou rodinnou ságou posouvá hranice divadelního jazyka,

Aktuálně.cz, 26. 9. 2016

 

tvorcovia

réžia a choreografia / direction and choreography: Jozef Fruček, Linda Kapetanea
scénografická spolupráca / scenography co-operation: Hynek Dřízhal
umelecká spolupráca / art co-operation: Michal Pěchouček
dramaturgie: Martin Kubran
kostýmy a make-up: Kristina Záveská
hudba (skladateľ): Vassilis Mantzoukis
hudba (asistent): Christos Parapagidis
hudobníci: Merlin Ettore, Jan Balcar, Veronika Linhartová, Adam Novotný, Šimon Marek
zvuk: Jan Středa, Eva Hamouzová
svetlá: Perikles Mathiellis
grafický dizajn: Mike Rafail
produkcia: Michal Sikora
producent: Cirk La Putyka
účinkujú: Rostislav Novák mladší, Rostislav Novák starší

režisér

Jozef Fruček (1975) vyštudoval Vysokú školu múzických umení v Bratislave. V rokoch 2002 až 2005 bol členom Ultima Vez Wima Vandekeybusa, kde účinkoval v projektoch ako Blush (scénická a filmová verzia) a Sonic Boom. V rokoch 2005 – 2006 spolupracoval s Klasickým flámskym divadlom v Bruseli (KVS). Od roku 2012 učí na Štátnej škole divadelných umení Ludwika Solského v Krakowe.

Linda Kapetanea (1973) absolvovala grécku Štátnu tanečnú školu v Aténach. Neskôr študovala na Merce Cunningham Studio, Movement Research a Dance Space v New Yorku. Spolupracovala s viacerými súbormi v Grécku a v zahraničí. V roku 2002 ju ocenilo grécke ministerstvo kultúry ako „najlepšieho interpreta“ sezóny. V rokoch 2002 – 2005 účinkovala s flámskym súborom Ultima Vez v inscenáciách ako Blush, Sonic Boom, Puur, Here After Movie.

V roku 2006 vytvorili Fruček s Kapetaneou súbor RootlessRoot ako platformu pre svoje vlastné produkcie, výskum a výučbu. Spoločne rozvíjajú výskumný program Fighting Monkey, ktorým vnášajú do vzdelávania tanečníkov, hercov a pohybových umelcov metodológiu bojových umení. V rokoch 2006 – 2011 pôsobili Fruček aj Kapetanea na pedagogickej fakulte Aténskej štátnej tanečnej školy. V roku 2008 hosťovali na Divadelnej Nitre s inscenáciou Náhle spŕšky ti- cha. Pravidelne organizujú workshopy na medzi- národných festivaloch, významných tanečných súboroch a školách po celej Európe a v Kanade. O spolupráci s RootlessRoot Rostislav Novák ml. hovorí: „Jozef Fruček se mě zeptal, jestli chci dělat představení, který uspěje v Praze, nebo představení, který naruší hranice současného performativního umění obecně. Hádejte, jak jsem odpověděl.“

Materiály k dispozícii

Videozáznam inscenácie: áno
Texty inscenácie: EN

Ak máte záujem o uvedené materiály, napíšte na archivy@nitrafest.sk