o inscenácii
Tanečníci pomaly prichádzajú z hľadiska na javisko. Sú zahalení v červených dekách a postupne sa obnažujú až do spodnej bielizne. Scéna je až na pár mikrofónov prázdna. Počujeme zvuky prírody – zvieratá, šum, praskanie. A tiež elektronické údery. Tanečníci vyplazujú jazyky, gúľajú očami, trasú sa, mykajú, vykrúcajú prsty na rukách a nohách. Out of Context sa začína.
Inscenácia Out of Context – for Pina je výnimočná nielen v kontexte tvorby Alaina Platela, ale aj v súvislostiach súčasného tanečného divadla. Kým doteraz vytváral choreografie na veľké hudobné diela, tu pracoval mimo vopred daný (hudobný) kontext a s venovaním pre Pinu Bausch, jednu z najinšpiratívnejších a najvýznamnejších choreografiek druhej polovice minulého storočia.
Tanečníci sú sami sebou, nepredstavujú žiadne postavy, ale telesne vyjadrujú mentálny a emocionálny svet človeka, ktorý seba a svet okolo seba vníma s extrémnou dávkou senzibility. Môžeme použiť slová ako exces, hystéria, exaltácia, nenormálnosť, no vždy ide o spochybňovanie normatívnosti danej prevládajúcimi politicko- sociálnymi diskurzmi. Tanečníci sa pohybujú na pomedzí animálnosti a sexuality, aby svojím telesným prejavom vyjadrili a sprostredkovali divákovi energiu nevedomých a nespracovaných konfliktov. Intimita, rozkoš, bolesť, odmietnutie, nádej, túžba, radosť nie sú zobrazované lineárne ani príbehom a nemožno ich vyjadriť ani slovom – sú útržkami slov, fragmentmi zvukov a separátnymi pohybmi. Out of Context je komunikáciou tiel dovedenou do extrému, telesnou terapiou konfliktu bolesti a radosti.
Pohybový materiál choreografie vychádza z dyskinézy (porucha normálnych pohybov) a dystónie (nedobrovoľný pohyb s abnormálnym svalovým tonusom). Choreografia je tiež zmesou rôznych menších pohybov, napr. pohybov úst, cvakania zubov, rôznych grimás, vytáčania hlavy, záchvevov rúk, neprirodzeného vytáčania nôh či trasu.
Takéto „nenormálne“ zvieracie telesné pohyby stavia do kontrastu s choreografiou moderného tanca, doplnenou o persifláž tanca z popsongových videoklipov a úryvkov pesničiek, ktoré nás terorizujú z rádií a hudobných televízií a vnucujú nám predstavu o tom, aká má byť láska, sex a intimita.
Pôvodne liečebný pedagóg Alain Platel je geniálny nielen ako choreograf, ktorý spolu s tanečníkmi skúma, provokuje a nakoniec vytvára nový pohybový slovník a výraz, ale aj ako kritik spoločnosti a neúnavný obhajca humanity a „iného“ pohľadu na človeka. Narúša stereotypné myslenie a vnímanie a aj to ho zaraďuje k najpôsobivejším tvorcom súčasného umenia.
Martina Vanayová
tvorcovia
koncept a realizácia: Alain Platel
učinkujú: Elie Tass, Emile Josse, Hyo Seung Ye, Kaori Ito, Mathieu Desseigne Ravel, Melanie Lomoff, Romeu Runa, Rosalba Torres Guerrero, Ross McCormack
dramaturgia: Hildegard De Vuyst
asistent réžie: Sara Vanderieck
svetelný dizajn: Carlo Bourguignon
zvukový dizajn a elektronická hudba: Sam Serruys
kostýmový dizajn: Dorine Demuynck
majster zvuku: Bart Uyttersprot
manažment produkcie: Fien Ysebie
cestovný manažment: Sara Vanderieck
koprodukcia: Theatre de la Ville (Paris), Le Grand Theatre de Luxembourg, TorinoDanza, Sadler’s Wells (London), Stadsschouwburg Groningen, Tanzkongress 2009/ Kulturstiftung des Bundes, Kaaitheater (Brussel), Wiener Festwochen
režisér
Alain Platel (1956) začínal kariéru ako ortopedický terapeut detí. V roku 1984 založil s niekoľkými priateľmi a príbuznými skupinu, ktorá účinkovala pred malým publikom u Platela v podkroví. Skupina sa nazvala Les Ballets Contemporains de la Belgique (dnes les ballets C de la B) a inscenácie Bonjour Madame (1993), La Tristeza Complice (1995) a Iets op Bach (1998) vyniesli Platela aj súbor na vrchol medzinárodnej scény. Podobný úspech slávila jeho práca v gentskom súbore mladých Victoria, a to v inscenáciách Moeder en Kind (1995), Bernadetje (1996) a Allemaal Indiaan (1999). Platel sústavne pozýval k spolupráci mladých a talentovaných tanečníkov a choreografov (jedným z nich bol Sidi Larbi Cherkaoui – Divadelná Nitra 2009, Origine). Medzníkom v jeho kariére bola tanečno-divadelná produkcia Vsprs (2006), vychádzajúca z Monteverdiho vrcholného duchovného diela Vespro della Beata Vergine (Mariánske nešpory), avšak radikálne dotvorená skladateľom Fabriziom Cassolom, ktorý sa stáva blízkym Platelovým spolupracovníkom. Platelovou pracovnou metódou je voľná forma, ktorá ovplyvnila tanečníkov a choreografov na celom svete: inscenačný produkt vzniká ako výsledok improvizovania s tanečníkmi pri pohybe, speve a recitovaní textov v časovo neobmedzenom skúšobnom procese. Platel získal niekoľko medzinárodných ocenení, vrátane prestížnej Prix Europe Nouvelles Réalités Théâtrales, ktorú mu v roku 2001 udelila Európska únia.