Špina, vidiecka telenovela

Béla Pintér a súbor, Budapešť, Maďarsko, 2010
Autor: Béla Pintér
Réžia: Béla Pintér

o inscenácii

Tí, ktorí videli na Divadelnej Nitre 2007 Kráľovnú zákuskov, už vedia, čo môžu od dramatika a režiséra Bélu Pintéra očakávať. Formálny a formutvoriaci divadelný jazyk, inšpirovaný rituálom, využívajúci rôzne vysoké a nízke prejavy kultúry... V prípade Špiny však „pintérovci“ bolestne a s odvahou nereflektujú minulosť, hovoria priamo a otvorene o tu a teraz, o nás, o našej prítomnosti, o našich stereotypoch, chybách a vinách.

Rómska problematika a prejavy extrémizmu trápia Maďarsko i Slovensko; je smutné, že práve tieto fenomény naše krajiny spájajú i rozdeľujú. Pintér divákov s nimi konfrontuje priamo, ale aj tak chvíľu trvá, kým si uvedomíme, že protagonisti tohto baladického, s prírodou a prirodzenosťou spätého príbehu sa rútia do záhuby. Pintér si, samozrejme, uvedomuje, že stavať inscenáciu na takom horúcom a pritom roky neriešiteľnom probléme, akým je etnická neznášanlivosť a extrémizmus, je kráčanie po tenkom ľade. Neskĺznuť do moralizovania, kritizovať a ironizovať, no ponechať si ľudskosť a citlivosť nie je jednoduché. Pintérovi pomáhajú dva svety, ktoré absolútne presne zobrazuje – na jednej strane svet tradičných ľudových balád, ktorý svojím kódovaným jazykom a metaforami symbolicky komentuje sladkobôľny, telenovelový príbeh o adoptovaných dievčatkách, a na druhej strane svet amatérskeho dedinského divadla a akejsi provinčnej divadelnej prehliadky, ktorý tento divadelník telom i dušou dôverne pozná. Kým folklór – poézia balád sprevádzaných monotónnou hudbou priam hypnotizuje našu myseľ a núti nás vnímať realitu inak ako racionálne a logicky, v prípade zobrazenia života amatérskeho divadla, nesmierne vtipne a presne aj pre tých, ktorí nikdy v amatérskom divadle nepôsobili, si uvedomíme aj širšie súvislosti reality komunitného, nezávislého divadla, akým Béla Pintér a súbor je. Práca s folklórnym materiálom je typická pre divadlo a tvorbu Pintéra, avšak v tejto súvislosti dostáva ďalší rozmer – nielen v období komunizmu boli folklór a staré tradície zneužívané na falošné predstieranie národného cítenia, sebavedomia a identity.

Aj keď ide o politické, sociálne angažované divadlo, neprináša ono len fakty a nenarába iba s pamfletom. Je presné v psychologickom zobrazení postáv a najmä ich vývoja – premeny Rómky Anity na ženu a jej priam zvieracie nasledovanie pudov i toho, čo očakáva väčšinové spoločenstvo, teda publikum (že bude kradnúť, že bude klamať, že bude intrigovať), a premeny bielej Rózsiky z ukomplexovaného, škaredého dievčaťa na „zarytú obhajkyňu“ spoločenskej spravodlivosti a práv svojej adoptívnej matky, odetú do známej rovnošaty extrémistického hnutia.

Romana Maliti

„Pintér a jeho skupina majú neuveriteľne vysokú citlivosť, senzory, ktoré dokážu vytvoriť viac ako len kategórie dobra a zla, prostredníctvom irónie odmietajú a súdia všetko, čo je skutočne nemorálne, to, čo naozaj uráža, bolí a ponižuje človeka… Súčasná maďarská spoločnosť je naozaj taká, aká je postava Rózsi: má pocit, že ju nikto nemá rád, preto je nahnevaná a pre tento hnev napravo a naľavo rozdáva údery a pseudopravdy“.

O. Bencsik Orsolya, XX. Thealter Fesztivál, Szeged, Kisszínház

tvorcovia

text a réžia: Bela Pinter
asistenti réžie: Andrea Pass, Gyula Inhaizer, Rozalia Hajdu
hudba: Robert Kerenyi
kostýmy: Mari Benedek
asistent kostyméra: Julia Kiss
scéna: Gabor Tamas
masky, bábky: Sosa Juristovszki
svetlo: Zoltan Vida
osoby a obsadenie: Rozsi: Zsofia Szamosi, Iren: Tunde Szalontay, Anita: Eva Enyedi, Attila: Zoltan Friedenthal, Ujo Bandi: Szabolcs Thuroczy, Ujo Pali: Laszlo Quitt, Bela: Gyork Szakonyi, Etus: Hella Roszik, Profesor, Policajt: Béla Pintér

režisér

Béla Pintér (1970) zhromaždil v roku 1998 skupinu profesionálnych aj neškolených hercov a vytvoril prvú divadelnú produkciu – Common Bondage. Odvtedy každý rok v nezávislom repertoárovom súbore experimentálneho divadla a tanca Szkené naštudoval novú inscenáciu, pričom každá priniesla úspech v podobe viacerých ocenení... Najúspešnejšou bola Sedliacka opera – baladický príbeh, v ktorom prvotné mýty o inceste, tajomstvách narodenia a vraždenia novorodencov Pintér spája s typickými motívmi maďarských ľudových balád a so skladateľom Benedekom Darvasom mieša recitatívy barokových opier a čembalového sprievodu s ľudovými piesňami Transylvánie. V roku 2003 Pintér a súbor pripravili na pôde maďarského Národného divadla inscenáciu Devuška – muzikál o účasti Maďarska v druhej svetovej vojne, mixujúci neskororomantickú operu so songami z maďarského filmu roku 1940. Inscenácia bola nominovaná na cenu „Spielzeiteuropa-Werkpreis 2004“ na Berliner Festspiele a na 16. ročníku Medzinárodného festivalu malých scén v chorvátskej Rijeke v r. 2009 získala ceny za najlepšiu scénografiu, najlepší kostým, najlepšiu hudbu a špeciálnu cenu za objav roka. Béla Pintér a súbor predstavujú najvýznamnejší a najinovatívnejší nezávislý divadelný súbor v Maďarsku, ktorý štyrikrát (tri roky po sebe) vyhral Cenu maďarských kritikov. Nachádzajú rovnaké potešenie v pôvodnom maďarskom ľudovom umení ako aj v postmoderných formách divadelnej tvorby.

Materiály k dispozícii

Texty inscenácie: SK, HU

Ak máte záujem o uvedené materiály, napíšte na archivy@nitrafest.sk