Sokol!

EnKnapGroup / Maska, Ľubľana EnKnapGroup, Ljubljana, Slovinsko, 2014
Réžia: Iztok Kovač, Janez Janša

o inscenácii

Choreograf Iztok Kovač, zakladateľ významného tanečného telesa EnKnapGroup z Ľubľany, a režisér, teoretik a performer Janez Janša sa dnes, ako päťdesiatnici, vracajú ku kultovému sólovému predstaveniu Kovača Ako chytiť sokola z roku 1991. Vstúpiť do tej istej rieky je nemožné a oni sa o to ani nesnažia. Pôvodné sólo je len rámcom pre ich súčasné úvahy o umení a starnutí a podkladom pre ich úprimné svedectvo o ľudských limitoch. Pôvodná choreografia je krásnou zámienkou, aby oslávili tanec ako taký, a najmä, aby sa znovu ocitli na javisku. Pre Kovača, ktorý je perfekcionista a telo chápe ako výkonný, svižný stroj, to nie je ľahké. Zápasí, prostredníctvom choreografie sa konfrontuje so svojím výkonom z mladosti a navyše aj s Janšom, ktorý mu protirečí. Je to Janša, ktorý vyprovokuje Kovača, aby znovu tancoval, aby spochybnil obmedzujúci názor, že pre tanečného umelca starnutie nevyhnutne znamená koniec umeleckej kariéry.

Na javisku pritom nestoja žiadni unavení a životom sklamaní starci. Ich fyzická zdatnosť je aj dnes zrejmá. Ale to, čo je ešte vzácnejšie, je ich hravá konfrontácia s vlastnou minulosťou, či skôr s niekdajšími ideálmi. Ich pohybovo-osobnostný dialóg sa nesie v sympaticky civilnom tóne, otázky týkajúce sa minulosti a budúcnosti kladú ledabolo, šarmantne provokatívne, ako keď sa veľmi dobrí kamaráti doberajú. Žonglujú relativitou svojich názorov aj úvahami o tom, načo je nám dnes tanečné umenie. Spochybňujú svoje kvality, ale aj svoje niekdajšie ambície. Podmanivé a predovšetkým hravé scénické rozprávanie dynamizuje nielen názorová vzdialenosť Kovača a Janšu, ale aj ich odlišné umelecké smerovanie a rozdielnosť temperamentov.

Cez tanečné sólo, ktorým sa slovinské umenie zviditeľnilo najmä v zahraničí, sa vracajú k začiatkom formovania nezávislej umeleckej scény v Slovinsku po páde socializmu a rozpade federatívneho štátu Juhoslávia. Sebadefinovanie vtedy a dnes je teda mnohonásobné. Sebadefinuje sa súčasný tanec, ktorý formuluje ako žáner svoje nové smerovanie zbavené tlaku tradície a starých tanečných techník. Práve vzniknutý národ hľadá v osamostatnení sa svoju identitu a svoje miesto v rámci širšieho celku – Európy. A mladý umelec vzlieta smerom k niečomu, od čoho si sľubuje úplnú slobodu. Každé sebadefinovanie má spoločnú črtu – túžbu po nespútanosti a priestore, v ktorom môže prejaviť svoju silu, rovnako ako sokol.

Od premiéry Ako chytiť sokola uplynulo takmer štvrťstoročie. Kde sa nachádzajú dnes títo dvaja tvorcovia a ako je na tom umelecká scéna? Iztok Kovač je aj v päťdesiatke pružný a rýchly a Janez Janša je stále rovnako hravý a prekvapivý. Obaja spoznali vlastné hranice ako aj limity lokálnej umeleckej scény. Niečo z toho tušili už na začiatku a v úvode deväťdesiatych rokov to dokonca vizionársky aj pomenovali. Mnohé, čo len neskôr objavili, sa ukázalo ako inšpiratívny prvok pre budúcu tvorbu. A práve s týmto vedomím sa opätovne vpravujú do starej formy šitej na mieru spontánneho, možno až naivného mladého umeleckého výbuchu. Skúsenosť tancuje ruka v ruke s mladosťou.

Je naozaj krása a svižnosť ľudského pohybu, akú poznali naši dedovia združení okolo telocvičných spolkov Sokol, nenávratne preč, keďže je súčasnosť stále posadnutá predstavami o výkonnom, zdravom a pôsobivom tele? Sokol! je nikdy sa nekončiaci zápas o dokonalosť, o úsilie vytrvať v pohybe a neprestať sa hýbať.

                                                                       Maja Hriešik

„Humor a citlivosť inscenácie Sokol! dnešným mladým tanečníkom chýba. Možno sú rýchlejší a pohyblivejší, ale nemajú tú patinu, ktorá vzniká len vďaka vytrvalosti a životnej i umeleckej skúsenosti. (…) Sokol! sa vyjadruje k téme, ktorá dnes vo verejných diskusiách chýba: rozpráva o starnutí, ktoré neprináša len problémy s odchodom na dôchodok, (…) ale aj kvalitu, múdrosť a humor.“

                                                                    Jedrt Jež Furlan

„Iztokov Sokol!, aj keď má už 50 rokov, je elegantný vo svojich dlhých, kĺzavých tanečných pohyboch. Aj keď je spomalený, stále je neústupne pružný, moderný a veľmi príťažlivý. (…) Choreografia spomienok a objavov Iztoka Kovača a Janeza Janšu sa mierne mení pri každom vystúpení. (…) Divák si len môže želať, aby toto predstavenie trvalo dlhšie, než len hodinu.”

Daliborka Podboj: Paradaplesa.si Dance Website

 „… Zaiste nemôže byť pre tanečníka nič lepšie, ako sa oslobodiť chytením sokola. Sokol je tu tým elementom, ktorý na jednej strane diktuje pohyb (povestný pohyb rúk, ktorý vytvára dojem mávania krídlami na Schubertovu Nedokončenú symfóniu), na druhej strane je sokol metaforou zdolávania obmedzení ľudského tela. A počas predstavenia sa prvotná mimetická identifikácia so sokolom rozvinie do tvrdohlavého tvarovania vlastného štýlu cez spleť gymnastických pohybov, žonglovanie s čokoládami a vášnivo sa prenechá tancu na spôsob úsečných pohybov biomechaniky na hudbu Leibachu.“

Jela Krečič: Na výročie Maska pozerá dozadu a dopredu.
Delo, 18. 10. 2013

tvorcovia

koncept a realizácia: Iztok Kovač, janez janša
pohybová spolupráca: Tanja Skok
hlas: Nada Vodušek
svetelný dizajn, technická realizácia: Luka Curk
kostýmy: Valter Kobal
hudba: Úryvky zo skladieb Ako som chytil sokola a Venček Narodnih II od Vili Fajdiga z albumu Za fuk pa špila gramofon, vydané v Nika Records, september 2009. Použité s povolením.
zvukový dizajn: Tomaž Grom
vyhlásenia vo videonahrávkach: jonathan Burrows, julyen Hamilton, Mateja Rebolj, Renata Salecl hostia v nahrávkach: jonathan Burrows, julyen Hamilton, Mateja Rebolj, Renata Salecl, Marija Zidar kamera: Nina Bučuk, janez janša, Carme Renalias, Anna Berger
strih: julyen Hamilton, Amin Weber, Omar Ismail
grafický dizajn: Omar Ismail
video z predstavenia Nehmotný svet, julyen Hamilton (uvedené v Seattli, USA, 2012)
preklady do slovinčiny: Marija Zidar
osobné poznámky Iztok Kovač z roku 1991, texty: Simon Kardum (Nie je to zlé, Ico, Slovenske Novice, 16/01/1992), Judith Mackrell (Zahraničný sen o oslobodení, The Independent, 06/05/1993), Aldo Milohnić (‘Agent slovenskega sna’, Dnevnik, 23/10/1992).
výkonný producent: Marjeta Lavrič
produkcia: EN-KNAP
koproducent: Maska Ljubljana

režisér

Iztok Kovač (1963) – tanečník, choreograf a učiteľ, vybudoval základy slovinského súčasného tanca v kultúrnom priestore Európy i mimo nej. V roku 1993 založil pod krídlami Klapstuk Festival medzinárodnú tanečnú skupinu En-Knap v belgickom Leuvene, o rok sa však presunula do Ľubľany ako EN-Knap Productions. Po 14 rokoch práce formou jednotlivých projektov založil Kovač v roku 2007 EnKnapGroup, prvý medzinárodný stály súbor pre súčasný tanec v Slovinsku, ktorý už pracoval na repertoárovej báze. O dva roky prevzalo riadenie EN-Knap Productions Kultúrne centrum Španski Borci v Ľubľane, kde je Kovač umeleckým šéfom a tvorcom domáceho a medzinárodného programu. Okrem tridsiatich vlastných projektov, réžií a pedagogických prác nakrútil päť tanečných filmov a za svoju prácu získal prestížne domáce i zahraničné ocenenia.

Janez Janša (1964, pôvodným menom Emil Hrvatin) – divadelný a filmový režisér a performer, dlhoročný šéfredaktor prestížneho slovinského časopisu MASKA. Vyštudoval sociológiu a divadelnú vedu na univerzite v Antverpách, pravidelne vedie interdisciplinárne workshopy v Európe a USA, vytvoril sériu inscenácií zaoberajúcich sa statusom umenia v neoliberálnej spoločnosti. Počnúc rokom 2005 bolo postupne v 18 európskych mestách uvedené jeho dielo My všetci sme Marlene Dietrich, venované vojakom v mierových misiách. Je jedným z troch umelcov, ktorí v roku 2007 v rámci svojho umeleckého multimediálneho projektu Volám sa Janez Janša zmenili svoje meno na meno slovinského kontroverzného politika a premiéra vlády Janeza Janšu. V roku 2012 nakrútili traja Janezovia Janšovia provokatívny dokument o zmene mena, v tom istom roku tiež hosťovali na Divadelnej Nitre s inscenáciou Čím viac nás je, tým rýchlejšie dosiahneme cieľ.

Materiály k dispozícii

Videozáznam inscenácie: áno
Texty inscenácie: SK, EN

Ak máte záujem o uvedené materiály, napíšte na archivy@nitrafest.sk