Projekt Frankenstein

Divadlo Bárka, Budapešť, Maďarsko, 2008
Autor: Kornél Mundruczó, Yvette Bíró
Réžia: Kornél Mundruczó

o inscenácii

V obytných kovových kontajneroch sa koná casting na nízkorozpočtový film. Toto miesto si vybral režisér Viktor, ktorý nakrúca film inšpirovaný biblickým príbehom o Abrahámovi a jeho synovi. V kontajneroch býva a zároveň prevádzkuje bufet režisérova dávna známa Viktória s manželom a dcérou. Na castingu sa striedajú ľudia z ulice. Dúfajú, že aj oni môžu dostať šancu zahrať si vo filme. Zmeniť svoj život. Hlavnú úlohu nakoniec dostane mlčanlivý, zakríknutý chlapec. Viktor je ním fascinovaný. A hororový príbeh plný bizarných postáv sa môže začať...

Kornél Mundruczó – známy maďarský filmový a divadelný režisér – napísal hru Projekt Frankenstein spolu s Yvette Biró, ktorá je podpísaná aj pod spoločným scenárom k filmu Delta. Divadlo a film sú v Projekte Frankenstein určujúcim dramaturgickým kľúčom: východiskom hry je nakrúcanie filmu, inscenácia je budovaná prelínaním rôznych postupov z oboch umení a týmto spôsobom skúma, ako môže divadlo reagovať na dobu ovplyvnenú rôznymi technológiami médií. Mundruczó ukázal, že používanie videa v divadle ešte zďaleka nie je vyčerpané. V čomsi sú jeho režijné postupy v Projekte Frankenstein podobné Castorfovým, no zároveň sú veľmi originálne. Kým Frank Castorf vo svojich slávnych inscenáciách v berlínskej Volksbühne nechával diváka mimo priestoru kontajnerov, na javisku z nich staval konštrukcie a divák tam smel nazerať len okom kamery (a svojou predstavivosťou), Mundruczó obracia perspektívu a okom kamery sa stávame my, účastníci deja posadení vo vnútri kontajnera. Inscenácia je mimoriadna v spôsobe narábania s priestorom a perspektívou hercov i divákov. Dôležitým sa tiež stáva problematizovanie fikcie, reality, umenia a zábavy. A práve to je fascinujúce na Projekte Frankenstein – pohrávanie sa s rozostrovaním hraníc medzi predstieraným a tým, čo sa považuje za reálne. Pripomína nám neustálu neuvedomovanú manipuláciu, ktorej sme vystavení v každodennom živote – noviny, televízia, film, reklama, internet... brány do virtuálnych svetov, v ktorých je človek produktom, umelým výtvorom, tak ako umelú bytosť Frankensteina stvoril lekár a celý jeho príbeh zasa autorka Marry Shelley začiatkom 19. storočia.

A Mundruczó zasa stvoril Projekt Frankenstein v dobe baudrillarovskej simulácie a hyperreality, kde zábava, informácie a komunikačné technológie poskytujú intenzívnejšie zážitky ako každodenná realita. Režisér Viktor to vraví v úvode hry jasne: „Sme na mieste, kde treba stvoriť človeka. Ako vo filme, ktorý práve plánujem robiť. Treba stvoriť človeka.“ Mediálna simulácia skutočnosti je skutočnejšia než skutočnosť a aj preto na nás tak silno pôsobí Mundruczovo divadlo.

Projekt Frankenstein provokuje ešte niečím iným. Ukazuje nám ľudí z okraja spoločnosti. Hlavnými postavami sú ľudia zo spoločensky najnižšej vrstvy. Zrazu sa v jednom kontajneri ocitáme s tými, ktorí sú (aj nami) vykázaní na perifériu. Zrazu nie sú v bezpečnej vzdialenosti... Ako sa cítime, hoci vieme, že je to všetko len fikcia? Prečo nás znepokojuje, keď sa dostaneme na hranicu toho, čo sa v našej dobe stanovilo ako normálne? Ako výstižne píše maďarský kritik László Sz. Deme: „Desíme sa istých ulíc, priestorov, bojíme sa určitých susedov, pretože nechápeme vnútorné motívy konania a situácie tohto iného bytia. Keď na konci predstavenia Chlapec zvesí zo šatne kontajnera niekoľko kabátov a arogantne sa pýta obecenstva, ktorý kabát je čí, istú dobu sa nikto neozve. A nie je to z nepozornosti.“

Inscenácia Projekt Frankenstein, získala cenu poroty aj divákov na 8. ročníku prehliadky POSZT, jednej z najvýznamnejších divadelných udalostí v Maďarsku.

Martina Vannayová

tvorcovia

réžia: Kornél Mundruczó
scéna a kostýmy: Márton Ágh
dramatizácia: Viktória Petrányi
úprava: Edina Kenesei
kasting: Mária Boros, János György
asistent réžie: Zsófia Tüű
účinkujú: Lili Monori, Roland Rába, Kata Wéber, János Derzsi, Andrea Spolarics, Natasa Stork, Rudolf Frecska, Ágota Kiss

režisér

Kornél Mundruczó (1975) Absolvoval štúdium herectva, neskôr aj filmovej a televíznej réžie. Najskôr pôsobil ako filmový režisér, od roku 2003 tvorí aj v divadle. Je autorom niekoľkých ocenených krátkych a dokumentárnych filmov, jeho krátkometrážnym debutom bol film Afta (Day after Day, 2001). V roku 2002 mu film Pleasant Days priniesol medzinárodné uznanie kritiky, ale aj množstvo cien, medzi nimi napr. Cenu za najlepší film na 7. medzinárodnom filmovom festivale v Sofii či Európsku filmovú cenu ´02 za Objav roka. Množstvo domácich aj zahraničných cien získal aj za svoje filmové práce Delta (ocenená toho roku na filmovom festivale v Cannes) a Johana. Pri výrobe filmu Johana sa prvýkrát stretol s Jánosom Téreym, ktorého dramatickú tetralógiu Nibelung – Residency v roku 2003 spoločne produkovali ako inscenované čítanie, ktoré sa neustále vyvíjalo až do tvaru štvorhodinovej divadelnej inscenácie so súborom Krétakör.

 

Materiály k dispozícii

Texty inscenácie: SK, EN

Ak máte záujem o uvedené materiály, napíšte na archivy@nitrafest.sk