o inscenácii
Raj a najmä Záhrada io io ito ito boli oslavou polyfónie kultúr a tancov. José Montalvo spolu s Dominique Hervieu (výnimočnou interpretkou a v súčasnosti aj spoluchoreografkou) vo svojej osobitej kozmopolitnej záhrade pestujú umenie fragmentácie, vzájomného porovnávania, koláže a preskupovania. Šťastná Babylónia nevyvoláva len stretnutie a konfrontáciu pohybu, ale ide tu už aj o jeho striedanie a komunikáciu medzi tanečníkmi.
(...) Prekliatie Babylonu, mätež jazykov, sa hravou formou obracia na oslavu jazykovej rozmanitosti, radostnú chválu plurality a kozmopolitizmu. Táto poetická koncepcia mnohorakosti, ktorá je výsmechom akejkoľvek formy xenofóbie, má etický rozmer – vyjadruje odpor voči všetkým podobám barbarstva.
(...) Montalvo sa vyjadruje formou nekonečnej metamorfózy. Postupuje prostredníctvom fragmentov, čo je metóda, ako sa vyhnúť lineárnemu rozprávaniu. Od capoeiry, cez hip-hop, akrobaciu, africký tanec, balet, až po baroko, choreografia roztvára širokú škálu pohybových možností tela a zároveň v tomto radostnom spájaní rôznych prvkov oživuje túžbu po pohybe, rozkoš z fyzického vypätia, oslavu virtuozity, teda všetko, čo dnes zástancovia ortodoxného tanca považujú za podozrivé.
bulletin Théâtre National de Chaillot
Názov Šťastná Babylónia si požičali od postmoderného guru Rolanda Barthesa a podobne ako on zobrazujú kliatbu Babylonu ako požehnanie.
Judith Mackrell, The Guardian
„V Biblii je rôznorodosť zdrojom konfliktu,“ hovorí Hervieu, „ale pre nás je spôsobom, ako ľudí spájať. Naša estetika je založená na rôznorodosti.“
Týmto sa dvojica Montalvo-Hervieu vždy zaoberala. Všetky ich diela sa stali ódami na rôznorodosť, dôkazmi, že harmonická rozdielnosť je nielen žiadúca, ale aj dosiahnuteľná.
(...) Šťastná Babylónia oslavuje rôznorodosť viacerými prostriedkami – filmom, tancom, hudbou či piesňou. Ale zatiaľ čo predtým kultúry iba jestvovali vedľa seba, tu sú väčšmi integrované a vzájomne posplietané.
Nadine Meisner, The Independent
Či už José Montalvo čerpá z baroka alebo surrealizmu, to, k čomu sa chce vo svojom diele dopracovať, je takpovediac radikálny, ba až naivný názor, že k otvorenosti ducha privedie človeka skôr radosť ako teória. Jeho obranu radosti cítime v obrazoch, ešte dôraznejšie ju však vyjadruje pohyb na scéne. Montalvo (...) sa domnieva, že umenie, predovšetkým tanec, sú tu preto, aby ľuďom pomohli vo vzájomnom spolužití, pretože boj o toto spolužitie sa ešte len začína.
Dominique Frétard, Le Monde
info
umelecká réžia a videokoncepcia: José Montalvo
choreografia: José Montalvo a Dominique Hervieu
asistent choreografa: Bobo Pani
hudba: tradičná hudba z Perzského zálivu, Johann-Sebastian Bach, Antonio Vivaldi
svetlo: Vincent Paoli
kostýmy: Alexandra Bertaut
technická réžia: Yves Favier
obrazy: Etienne Aussel
zvuk: Eric Maurin
infografia: Julien Delmotte
3D animácia: Agnès Billard
video režisér: Hugo Royer
réžia svetla: Emmanuel Gary
zvukový režisér: Guillaume Flores, Thierry Planet
scéna: Régis Guillemot
produkcia a šírenie: Anne SAUVAGE
medzinárodné turné: DLB SPECTACLES / Didier Le Besque - Assisté de Thierry Bévière
hudobníci: Saeid Shanbehzadeh, Habib Meftahboushehrl
tanečníci: Arlequin, Guillaume Bordier, Olivier Cauzinille, Court-Circuit, Clarisse Doukpe, Ahmed El Jattari, Léopold Gnahore, Lino Khris, Blaise Kouakou, Isaac Lartey, Mélanie Lomoff, Les Mandragores, Achille Monbohi Doh, Mokhtar Niati, Sabine Novel, Merlin Nyakam, Nicolas Peper
koprodukcia: Centre Chorégraphique National de Créteil et du Val-de-Marne, Compagnie Montalvo-Hervieu, Maison des Arts et de la Culture – Créteil, Théâtre National de Chaillot, Théâtre National de Bretagne, BITE:03, Atelier Chorégraphique National/Le Théâtre/Scène Nationale de Narbonne, Roma-Europa Festival, Het Muziektheater Amsterdam
režisér

José Montalvo (1953), Dominique Hervieu (1962) Montalvo a Hervieu vytvorili zvláštny pohybový prejav založený na plynulosti, rýchlosti a presnosti, ktorý dodáva ich predstaveniam jedinečný štýl. V rokoch 1986 - 1988 získali scénické diela José Montalvu viacero medzinárodných ocenení. Predstaveniami Raj a Záhrada io io ito ito, dosiahla originalita ich prác medzinárodné uznanie (londýnske predstavenia Záhrady io io ito ito ohodnotili Cenou Laurenca Oliviera ako najlepšie tanečné dielo roku 2001). V roku 1989 začali organizovať site-specific podujatia. Ich cieľom bolo hravým spôsobom znovu etablovať výrazové prostriedky, ktoré spájajú oslavu s radosťou z tanca. V júni roku 1998 sa stali vedúcimi predstaviteľmi Centre Chorégraphique National v Créteil v regióne Val-de-Marne. Ich iniciatívy pokračujú v rozvoji umeleckého vzdelávania a v zlepšení prístupu k choreografickému umeniu v danom regióne. Súčasne sa venujú vlastnej tvorbe a jej prezentácii. V júni roku 2000 bol José Montalvo vymenovaný za riaditeľa a Dominique Hervieu za jeho zástupkyňu pre úlohy spojené s mládežou v Théâtre National v Chaillot. V júni roku 2000 udelili José Montalvovi a v júli roku 2001 Dominique Hervieu titul Rytiera rádu umení a literatúry.