o inscenácii
Inscenovanie produkcie v sále Ponitrianskeho múzea je fungujúcim site specific trikom na diváka, ktorý je do deja doslova vtiahnutý, našťastie, nielen podávaným šampanským. Maďarská scénografka Andrea Barthová tento historický priestor zútulnila a okrášlila, aby ho vzápätí mohla zrušiť neohobľovanou drsnosťou života. Vďaka jej kostýmom sú postavy raz smutné sivé tiene, raz éterické bytosti, vzácne exponáty v zbierke života.
(...) A hoci ortodoxní čechovológovia nemusia súhlasiť, Svetozár Sprušanský zostal verný tomu najdôležitejšiemu – atmosfére „trudných žitia minút“. Výrazné úpravy nie sú samoúčelné, text rytmizujú i vypointovávajú (pozn. redakcie: úryvky z rôznych čechovových hier, verše z Puškina, Lermontova, Nekrasova).
(...) Kým v prvej časti sa dívame akoby na milý rodinný film, po pauze sa nám kruto odkryje premietačka. Réžia zvýraznila pocit samoty, pominuteľnosti, straty, odchodu, fyzickej i duševnej smrti. Dvere, za ktorými tušíme akési hlasy a tiene, sú spolu s nervóznym cinkaním kľúčov azda najvýraznejšou záverečnou metaforou.
Zuzana Uličianska, SME
Sprušanský uprednostnil výstavbu témy a tvorbu atmosféry pred realistickým rozohrávaním jednotlivých vzťahov. Scénografická zložka sa stala významotvornou, niektoré (podľa inscenačnej tradície) výrazné postavy (Veršinin) boli potlačené na úkor iných (Natália Ivanovna). Naturalistické túžby, utrpenie a smrť nahradili znaky a náznaky, symboly a gestá. Vznikla jemná pastelová skica určitého životného pocitu, ktorá v divákovi rezonuje s takou intenzitou, s akou k nej s vlastným názorom pristupuje. Lebo táto inscenácia svoj názor má.
Soňa Uličná, Dominofórum
tvorcovia
preklad, úprava a réžia: Svetozár Sprušanský
hudobná dramaturgia: Peter Zagar
scéna a kostýmy: Andrea Bartha
osoby a obsadenie: Andrej Sergejevič Prozorov: Marcel Ochránek, Natália Ivanovna: Klaudia Kolembusová, Oľga: Eva Pavlíková, Máša: Daniela Kuffelová, Irina: Zuzana Moravcová, Fiodor Iľjič Kulygin: Peter Gecík, Alexander Ignatievič Veršinin: Gustav Řezníček, Nikolaj Ľvovič Tuzenbach: Martin Fratrič, Vasilij Vasilič Soľonyj: Milan Ondrík, Ivan Romanič Čebutykin: Anton Živčic, Anfusy: Eva Hlaváčová, Adela Gáborová, Eva Večerová, Fedotik: Matej Schneider, Ivan: Ivan Lachký
režisér
Svetozár Sprušanský (1971) Absolvent kulturológie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského a divadelnej vedy ČaBF Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Od roku 1995 pôsobí ako interný dramaturg, neskôr umelecký šéf, potom šéfdramaturg Divadla Andreja Bagara v Nitre, kde dramaturgicky spolupracoval s režisérmi ako Jan Antonín Pitínský a Vladimír Morávek (Česká republika), Jozef Bednárik (Slovensko), Róbert Alföldi (Maďarsko), Gintaras Varnas (Litva).
V roku 1998 založil pri DAB občianske združenie Divadlo ZDVIH, pod značkou ktorého režijne naštudoval: Čechovove Pytačky – Medveď (DOSKY ‘99 za najlepšiu scénickú hudbu), Lagronovej Terezka, Mayenburgova Tvár v ohni, Brechtova Svadba, Uhdeho Vyberač.
V Chapter Art Center, Cardiff, vo Veľkej Británii zrealizoval predstavenie HAMLET (variations). Na pôde Divadla Andreja Bagara Nitra režijne naštudoval Čechovovu Čajku (DOSKY 2000 za najlepšiu scénickú hudbu), Zelenkove Príbehy obyčajného šialenstva a Čechovove Tri sestry.