Búrka, Evanjelium podľa Marka, Krvavá svadba, Odchod z Bratislavy

Vysoká škola múzických umení, Bratislava, 1996
Autor: William Shakespeare, Jorge Luis Borges, Federico García Lorca, Mikuláš Dohnány
Réžia: Jozef Gombár, Ján Štrbák, Rastislav Ballek

o inscenácii

Krvavá svadba, Búrka

Pri inscenovaní Lorcovej Krvavej svadby študenti VŠMU vychádzali z predpokladu, že táto dráma je všeobecne známa. Pod vedením svojho pedagóga, režiséra Vladimíra Strniska, ju preto študent réžie VŠMU Jozef Gombár spoločne s kolegami hercami inscenoval nonverbálne – text je zastúpený pohybom, vzťahom, atmosférou, hudbou... Inscenácia mala mimoriadne úspešnú premiéru na medzinárodnom festivale divadelných škôl v Caracase (Venezuela, 195), kde bola povinnou témou.

Shakespearova Búrka bola projektom pripraveným pre festival Williama Shakespeara v Budapešti (marec '96, Csongor Kassai – cena za najlepší herecký výkon). Je pokusom o alternatívne spracovanie Shakespearovej témy, so snahou zacitovať príbeh a základné okolnosti. Veľký dôraz kladie na atmosféru a intimitu javiska i hľadiska.

Búrka a Krvavá svadba získali hlavnú divácku cenu na festivale DAMU – JAMU – VŠMU ZLOM­VAZ '96 v máji 1996 v Prahe.

Odchod z Bratislavy

Inscenovanie rukopisného zlomku Mikuláša Dohnányho (1824 – 1852), spisovateľa slovenského romantizmu a Štúrovho žiaka, v slovenských reáliách mimoriadne rezonuje. Národ má stavať na svojej "svätohistorickej hodnote", tvrdí Dohnány. Štyria herci, predstavujúci tú istú postavu, prichádzajú v časových intervaloch, vykonávajú stále tie isté činnosti a opakujú tie isté texty. V grotesknom pohľade na národno-výchovný podtext  Odchodu... je  obsiahnuté nebezečenstvo  uzatvárania  sa do seba a obludnosť  rozličného zdôrazňovania a idealizovania všetkého, čo je "naše, slovenské". Inscenácia získala cenu za najoriginálnejšiu úpravu a dramaturgiu na festivale divadelných škôl „Setkání ´96“, Brno, Česká republika.

Evanjelium podľa Marka

Dramatizácia poviedky J. L. Borgesa je absolventským predstavením poslucháčov IV. a V. ročníka VŠMU.

tvorcovia

Krvavá svadba, Búrka

adaptácia a réžia: Jozef Gombár
hudba: Miloslav Kráľ
účinkujú  (Krvavá svadba): Nevesta: Jana Kolesárová, Matka: Gabriela Dzuríková, Leonarda: Milan Mikulčík, Ženích: Pavol Krištofek, Farár: Radoslav Kurie
účinkujú (Búrka): Ariel a Caliban: Csongor Kassai, Prospero: Miloslav Kráľ, Miranda: Jana Kolesárová

Odchod z Bratislavy

réžia: Rastislav Ballek
dramaturgia: Martin Kubran
výprava: Anabela Žigová
účinkujú: Braňo Matuščin, lvan Šándor, Andrej Hrnčiar, Lenka  Žampáková

Evanjelium podľa Marka

dramatizácia a réžia: Ján Štrbák
dramaturgická spolupráca: Martin 0ndriska
výprava: Ján Kocman
účinkujú: Otec: Martin Hronský, Syn: Milan Chalmovský, Baltazár (hosť): Erik Peťovský,  Dievča: Svetlana Waradzinová

režisér

Jozef Gombár (1973), študent VŠMU. Réžie: J. Gombár – Aby nikto nemohol povedať (1994, VSMU), T. Dorst – Fernando Krapp mi napísal List (1995, VŠMU, účasť na DN '95), Ö. von Horváth – Historky z viedenského Lesa (1996, VŠMU), R. Gerhardt, J. Gombár – Pirátska rozprávka (1996, DSNP Martin) a iné.

Rastislav Ballek (1973), poslucháč 5. ročníka divadelnej réžie VŠMU. Réžie na VŠMU: I. S. Turgenev: Mesiac na dedine, S. H. Vajanský: Letiace tiene, S. H. Vajanský: Podivíni

Ján Štrbák (1972), absolvent odboru réžie VŠMU. Réžie: A. P. Čechov: Ťažkí ľudia (účasť na DN '93), J. Štrbák: O víťazkovi, H. Ibsen: Keď sa my mŕtvi preberieme.