Koncert pre Grónsko

Verdensteatret, Oslo, Nórsko, 2005
Autor: Verdensteatret
Réžia: Lisbeth J. Bodd, Asle Nilsen

o inscenácii

Centrom záujmu tohto diela je Grónsko. Materiál vychádza z ciest a výskumu v oblasti severo-západného Atlantiku (Grónsko, Island, Faerské ostrov, Nórsko) uskutočnených v auguste až novembri 2003. ... Najdlhšie sme zotrvali v Grónsku, a to v nás zanechalo hlboké dojmy. Protirečivé pocity, ktoré sme tam počas nášho pobytu zažívali, sa postupne menili na absolútnu fascináciu.

Verdensteatret

Na javisku je postavený stroj, dokonalý a  primitívny zároveň, akýsi druh najmodernejšej  technológie  tvoriaci divadelnú mašinériu, ktorú obsluhujú samotní herci a tým  sa stávajú súčasťou jej zariadenia. Zvuky sa vznášajú a dunia zároveň s obrazmi, súčasne počuť útržky rozhovorov, ktoré však nie sú dominantné. Na zadnej stene sa premietajú neustále sa pohybujúce obrazy a dopÍňajú tak javiskovú mašinériu, kde tiene, projekcie a vizuálne ozveny vytvárajú priestor k meditácii a rozjímaniu.

Andreas Wiese, Dagbladet

Koncert pre Grónsko pozostáva z niekoľkých nezvyčajných a zaujímavých divadelných prvkov, ktoré však zároveň divadelnými byť odmietajú. Jedinečným spôsobom spájajú tradičné divadlo s moderným výtvarným umením, videom, tieňovým divadlom, hudbou či umením „driftwoodu“. Priestor je plný zvukov, ktoré sa vo väčšej či menšej miere premieňajú na vizuálne obrazy, aby sa vzápätí vrátili ku svojej pôvodnej forme. Všetko sa prelína a neustále sa vynárajú nové a nové spojenia zvuku, obrazu a pohybu.

Jan H. Landro, Bergens Tidende

Zriedka kedy pociťujem tak veľmi ako práve teraz, že sú moje slová neprimerané. ... Napriek tomu si myslím, že je to jedno z najlepších predstavení, aké som kedy videl. ... Niekedy čelíme zážitku, ktorý sa vymyká normám, podľa ktorých zvyčajne kategorizujeme súčasné umenie. Koncert pre Grónsko vyvoláva chvíle, keď umenie prestáva byť katalyzátorom hlbších kritických úvah a namiesto toho sa stáva estetickým zážitkom vo svojej skutočnej podstate. ... pri konfrontácii s touto produkciou ako kritik strácam reč, doslova onemiem, pretože predstavenie si nežiada môj komentár. Nepotrebuje kritika, aby nadobudlo význam. Jednoducho mi čosi predvedie a mojou úlohou je len vnímať.

Jon Refsdal Moe,www.kunstkritikk.no

info

umelecké vedenie: Lisbeth J. Bodd & Asle Nilsen
umelci: Lisbeth J. Bodd, Asle Nilsen, Häkon Lindbäck, Piotr Pajchel, Ali Djabbary, Per Flink Basse, Corinne Campos, Oyvind B. Lyse, Lars Oyno, Morten Pettersen, Petter Steen, Trond Lossius, Bergmund W. Skaslien, Kenneth Korstad LangaÍs, Reinert Mithassel, Kjeld Kemp, Christian Blom, Jannicke Lie