Krásavica z Leenane

Štátne divadlo Košice – Činohra, 2005
Autor: Martin McDonagh
Réžia: Michal Vajdička

o inscenácii

Maureen Folanová vyškriabala matke kutáčom mozog z hlavy (Krásavica z Leenane), Mick Dowd zaťal žene do hlavy sekerou (Lebka v Connemare) a Coleman Connor odstrelil otcovi hlavu brokovnicou (Opustený západ). McDonaghovi však nejde o lacné predvádzanie brutality na javisku. Dôležité je, že nik z leenanských vrahov nemieril svojej obeti na srdce. Vraj by to bolo v Leenane zbytočné. A práve o túto absenciu základnej citlivosti u bizarných obyvateľov Leenane McDonaghovi ide.

bulletin k inscenácii

Kým Klaudyna Rozhin, poľská režisérka so stálym sídlom v Londýne, inscenovala Kráľovnú (pozn. red.: v Spišskom divadle v Spišskej Novej Vsi v septembri 2004 – prvé inscenovanie hry na Slovensku) ako smutnohru s dôrazom na monotónne prostredie rodinného pekla, Michal Vajdička povyťahoval z jednoduchej zložitosti žánru hry briskné, šťavnaté, viaczložkové preparáty a inscenácia rovnakej hry nadobudla zrazu impulzívny charakter života a osudov v izolácii na írskom vidieku. ... Hrá sa tu rovnocenné partnerstvo medzi dcérou a peklo zakladajúcou matkou, ktorá je čulá, striehne na každý zárodok ilúzie na zmenu otrockého postavenia dcéry a vyžaduje si do krajného psychického vyčerpania jej stálu pozornosť. ... Napriek tomu, že v inscenácii pulzuje fátum tragiky, režisér epizódy nedramatizuje, ale ich priraďuje k sebe aj komickými zveličeniami ako realitu života, ktorá nebýva čiernobiela. ... Režisér utrafil grotesknú ambivalentnosť žánru...

Tibor Ferko, Domino fórum

... téma starnúcej matky, ktorá žije so svojou štyridsaťročnou dcérou, je univerzálne ľudská, rovnako ako nezamestnanosť v zaostalých regiónoch či strata identity, ktorá nám nemôže nebyť povedomá. ... Príbeh znie možno banálne, ak ho však naplní autentické herectvo, prestávajú z neho trčať schémy. ... výnimočne kompaktné, detailne režijne i herecky prepracované dielo... Jeho jednotlivé súčasti ... do seba zapadajú tak, že takmer nie je čo dodať. Kveta Stražanová dostala v Mag Folanovej životnú úlohu. Je celkom civilná v banálnych situáciách života, ale presvedčivá aj v citovo vyhrotených momentoch, keď konflikty s dcérou kulminujú. Dana Košická vytvorila psychicky krehkú Maureen bez prehrávania, zato však s potrebnou dávkou zúfalej nástojčivosti.

Zuzana  Uličianska,  Sme

tvorcovia

réžia: Michal Vajdička
preklad: Zuzana Vajdičková
scéna & kostýmy: Pavol Andraško
hudba: Milo Kráľ
dramaturgia: Dano Majling
osoby a obsadenie: Maureen Folanová: Dana Košická; Mag Folanová: Kveta Stražanová; Pato Dooley: Peter Cibula; Ray Dooley: Michal Soltész

režisér

Michal Vajdička (1976) Absolvent réžie a dramaturgie na Vysokej škole múzických umení v Bratislave v roku 2004.  Za ročníkové predstavenie inscenácie Opustený  západ  od Martin McDonagha získal Cenu diváka na festivale študentských divadiel Setkání/Encounter 2004 v Brne (česká republika) a prvú cenu za najlepší herecký výkon na festivale študentských divadiel Istropolitana 2004 v Bratislave. Za absolventské predstavenie Othella W. Shakespeara dostal tretiu cenu na pražskom medzinárodnom festivale študentských divadiel Zlomvaz 2004.

Materiály k dispozícii

Texty inscenácie: EN

Ak máte záujem o uvedené materiály, napíšte na archivy@nitrafest.sk