Pútnici a husári

Divadlo OKOLO domu Stanislavského, Moskva, Rusko, 2003
Autor: Alexander Vampilov, Anton Pavlovič Čechov
Réžia: Jurij Pogrebničko

o inscenácii

Pogrebničko nevytvára samostatné predstavenia, ale akýsi vlastný divadelný seriál, kde v rámci jednej série pokojne spolunažívajú autori rôznych dôb (Dostojevskij a Volodin, Vampilov a Čechov). Dekorácie a kostýmy sa takmer nemenia – sú to vždy akési pozostatky sovietskeho spôsobu života: ošarpané dvere a lavičky, obnosené plášte, sadrové dievčatko s veslom. Čas v týchto inscenáciách plynie pomaly a pozvoľna. (...) Za jedným stolom sedia aj Čechovove sestry Prozorovové, aj oficieri odchádzajúci z ich mestečka, aj rodina Sarafanovcov, v ktorej sa práve objavil „starší syn“. (...) Keď sa spýtate Jurija Pogrebnička, čo okrem „príbuzných“ názvov spája diela Čechova a Vampilova, isto odpovie, že rovnako ako ich autori, aj ich postavy umreli: ak je potrebná príčina, toto je ona.

Oleg Zincov, Vedomosti

Pogrebničko zhromažďuje svoje nápady, premiešava ich, skladá nové fragmenty a hry číta ako básne. A zakaždým prekvapí: je toto naozaj Čechovov text, taký súčasný a neočakávane smiešny? Aj repliky Vampilovových hrdinov, ktoré sa pri čítaní zdajú provinčne priamočiare, zrazu nadobúdajú hĺbku a vtip.        

Alena Solnceva, Vremja novosti

Herci ovládajú neobyčajné umenie rozprávať jednoducho, všedne, akoby úplne ľahostajne, takmer akoby len vyslovovali určené slová. Akoby ani neboli hercami, len sa jednoducho stretli, niečo jeden druhému povedali a rozišli sa.

Jurij Fridštejn, Literaturnaja gazeta

Niet pochýb, že Pogrebničko našiel nakoniec vlastný štýl inscenovania Vampilova. Veľmi tradičnú štruktúru Staršieho syna zjednotil konštrukciou postavenou na rýchlom striedaní situácií, ktoré sú členené zvukovou partitúrou šesťdesiatych rokov s jej internacionalizmom rovnako banálnym, ako komickým, aj chytajúcim za srdce.
(...) Pogrebničko sa ustavične odvoláva na sovietsku minulosť – nemá v úmysle na ňu zabudnúť. Patrí ku generácii, ktorá z tejto minulosti vzišla, a ktorá chápe, že popieranie vlastnej histórie nič dobré neprinesie. Táto minulosť vyžaruje z každého slova, z každej frázy Čajky alebo Staršieho syna.         

Béatrice Picon-Vallin, Paríž

V jeho divadle existujú súčasne všetky doby, žijú všetky spomienky a dokonca fantómové bolesti. Doby a mravy vtesnáva do ideálnych obrazov s puncom banality, s ktorými sa pohráva.

Natalia Kazjmina, Kultura

tvorcovia

réžia: Jurij Pogrebničko
scénografia: Jurij Kononenko, Viktor Puškin
kostýmy: Nadežda Bachvalova
hudba piesne Bulata Okudžavu a Alexeja Nikuľnikova
účinkujú: Anton Alexejev, Olga Beshula, Vladimir Bogdanov, Lilia Dobrianskaya, Alexei Levinski, Nikita Loguinov, Tatiana Loguinova, Elena Makhrova, Alexei Nikulnikov, Michail Palatnik, Jurij Pavlov, Elena Pavlova, Valerij Prokhorov, Ivan Sigorskikh, Natalia Shaldybina, Vladimir Vorobiev, Alexander Zotov, Natalia Zotova, Alexander Zyblev

režisér

Jurij Pogrebničko (1939) Absolvent herectva Leningradskej štátnej vysokej školy divadla, hudby a kinematografie. Od začiatku 70. rokov pracoval u Jurija Ľubimova na Taganke, najskôr ako herec v legendárnych inscenáciách divadla, neskôr ako asistent réžie. Koncom 70. a začiatkom 80. rokov tu s veľkým ohlasom inscenoval Čechovove Tri sestry a Vampilovovho Staršieho syna. Ďalších približne 10 rokov pôsobil v niekoľkých divadlách rôznych ruských miest, kde uviedol okolo 30 inscenácií rôznych žánrov, vždy prijímaných s veľkým záujmom a pozornosťou divadelnej kritiky aj divákov. V roku 1987 založil moskovské divadlo „Na Krasnoj Presne“, dnes známe pod názvom Divadlo OKOLO, ktoré osobitou režijnou metódou zaujalo mimoriadne významné postavenie v súčasnom divadelníctve a vyvolalo živý záujem aj za hranicami – účinkovalo na festivaloch v Švajčiarsku, Francúzsku, Taliansku, Veľkej Británii, v Kanade, Nemecku, v Poľsku...

Najvýznamnejšie   ocenenia:
1994 – titul Zaslúžilý umelec; 1998 – Festival Zlatá maska ‘98 – nominácia na cenu Najlepšia inscenácia sezóny a Najlepšia réžia (Višňový sad); Prvá cena Medzinárodného divadelného festivalu v Edinburgu – Ruská túžba (nostalgický kabaret); 2000 – titul Národný umelec; 2003 – nominácia na Cenu kritiky za predstavenie Pútnici a husári na festivale Zlatá maska, Štátna cena za vklad k rozvoju súčasného divadelného umenia (Pútnici a husári).

Materiály k dispozícii

Texty inscenácie: SK, RU

Ak máte záujem o uvedené materiály, napíšte na archivy@nitrafest.sk