Renata Kalenská, Lidové noviny

HaDivadlo, Brno, Česká republika, 2005
Autor: Jan Antonín Pitínský (a kol.)
Réžia: Jan Antonín Pitínský

o inscenácii

Populárnu novinárku Renatu Kalenskú poznáme predovšetkým ako autorku celostránkových rozhovorov (pozn. red.: v českom denníku Lidové noviny), v ktorých každú sobotu spovedá osobnosti domáceho verejného a spoločenského života. Zámerne civilným spôsobom im kladie otázky, uvoľnene s nimi aj žartuje, ale vždy len preto, aby nám sprostredkovala najjasnejší obraz našej nevšednej reality. ...

bulletin k inscenácii

Jan Antonín Pitínský síce zásadne odmieta, aby bol jeho opus kvalifikovaný ako politické divadlo, ale nakoniec sa ho dopustil s dokonalou ľahkosťou a humorom. Inscenáciu predovšetkým postavil na permanentne stupňovanej irónii, pomocou ktorej nafukuje našu súčasnosť do obludnej podoby, ktorá sa zo všetkého najväčšmi podobá grandióznej a šialenej groteske. Pitínský príliš nerozlišuje, kto je viac paranoidný, či novinárka alebo spovedané osoby; v blázinci končia nakoniec všetci. Postojom „smejúcej sa beštie“ a uvoľnenosťou, ktorá sa miestami môže javiť aj ako infantilná, sa ale určite líši od chladne analytického a presne tematicky určeného štýlu politického divadla, ako ho poznáme už od Brechta.

Jana Machalická, Lidové noviny

Insenácia ... vychádza priamo z novinových rozhovorov s rozličnými osobnosťami českého umeleckého a politického života. ... Herci sa výpovedí, ktoré v novinách pôsobia predsa len uhladenejšie a bezfarebnejšie, zmocňujú pomerne expresívne a nechávajú tak vyznieť tvrdenia, ktoré sa v záplave znakov a článkov v novinách často strácajú.

Roman Sikora, Literární noviny

Ide o výrazné publicistické predstavenie, o priamu konfrontáciu so súčasnosťou. Podobne zúčastneného a účastného divadla je v českých stojatých vodách prebublávajúcich ctihodnými klasikmi či nudnými retro výletmi hriešne málo. ... Novinárka Renata Kalenská je v podaní vynikajúcej Jany Plodkovej energická až hysterická slečna, ktorá svoje poslanie naplno pácha aj v liečebni. Ostatní vystupujú ako reprezentanti profesijných odborov, ľudských typov aj porúch. Sú prierezom tých najobskúrnejších javov českej spoločnosti posledných pätnástich rokov. ... Pitínský vo svojej rafinovane smutnej karnevalovej jazde inscenuje popri skutočných spovediach plejádu šialených bludov. Neohrabanosť či priamo debilita a nebezpečnosť niektorých fráz zvonia divákom do uší, výstražne a bezvýchodiskovo. Pitínský tento fakt znásobuje aj tým, že viac či menej ironizuje takmer každého, koho si vzal na paškál. Náš svet je šialený a tak sa teda naň treba aj pozerať.

Luboš Mareček, Mladá fronta DNES

Súčasťou predstavení v Nitre, Trnave aj Bratislave je interview skutočnej Renaty Kalenskej s pozvaným hosťom:
NITRA – Rudolf Slánský, bývalý veľvyslanec českej republiky na Slovensku
TRNAVA – Milan Lasica, herec, režisér, riaditeľ súkromného divadla Štúdio L+S
BRATISLAVA – Ján Langoš, začiatkom 90. rokov minister vnútra Československej republiky, neskôr poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, v súčasnosti predseda Správnej rady Ústavu pamäti národa

info

réžia: Jan Antonín Pitínský
scéna: Tomáš Rusín
kostýmy: Zuzana štefunková
piesne: Jirí Ryšánek
hudobná spolupráca: Petr Hromádka
dramaturgická spolupráca: Petr Minarík
psychiatrická spolupráca: MUDr. Ludmila Prchalová
lutonina: M. T. Ružička, D. Ružičková
kúzla: Gjurden Vallätällä
recepty: Broky Brno
režia použitých filmov: Harry Wu, Alfréd Radok, Luboš Beneš
texty piesní: František Fanda Pánek a J. H. Krchovský, A. Stankovič, L. Marks, E. Bondy, I. M. Jirous
autori interview: Renata Kalenská, Petr Placák, Eduard Fleisler, Alena Plavcová, Radim Kopáč
autori inšpiracií: Vladimír Merta, Artur Schopenhauer, Mirek Kovárík
osoby a obsadenie: Renata Kalenská: Jana Plodková; Číňan a Básnik: Ján Sedal; Boxer a Kutil: Roman Slovák; Schizofrenik a Moderný umelec: Jakub Žáček; Fízel a Futbalista: Cyril Drozda; Riaditeľ a Starý spisovateľ: Miloslav Maršálek; Herečka, Židovka a Kráľovná ružových románov: Marie Ludvíková,  Riaditeľ Komunitného domu Villa Vallila: Miroslav Kumhala

režisér

Jan Antonín Pitínský (1956) Jedna z najpozoruhodnejších postáv súčasného českého divadla. Autor a spoluautor divadelných hier, adaptácií a scenárov, aj baletného libreta, autor próz a poézie. Mimoriadne aktívny divadelný režisér v štúdiových aj kamenných činoherných divadlách i na operných scénach. Niekoľkonásobný držiteľ Ceny Alfréda Radoka (najvýznamnejšie české ocenenie za divadelnú réžiu) a Ceny kritikov Divadelných novín za najlepšiu inscenáciu roka. Dosiaľ má na konte vyše 50 inscenácií, režírovaných v mnohých českých, moravských aj slovenských divadlách. Hra Ignorant a šialenec je tretím Pitíneského stretnutím s Thomasom Bernhardom; prvým bol Ritter, Denne, Voss, druhým Divadelník, obe naštudované v pražskom Divadle Na zábradlí. So svojimi najúspešnejšími inscenáciami naštudovanými v čechách a na Slovensku sa predstavil aj divákom festivalu Divadelná Nitra (1995 – Sestra úzkosť; 1996 – Ritter, Denne Voss; Komora; 1997 – Jób; Večera nad mestom; 2002 – Trinásť piesní).