Búrka alebo Búrenia pána Prospera

Teatron Theater, Arnsberg, Nemecko; Theater ohne Grenzen, Viedeň, Rakúsko, 2002
Autor: podľa Williama Shakespeara
Réžia: Martina Winkel

o inscenácii

Ako „tiesnivú, poburujúcu a podnecujúcu“ nazvali porotcovia festivalu Theaterzwang „jedinečnú divadelnú reč“, ktorou hovorí vo svojej shakespearovskej adaptácii herec Yehuda Almagor. Na veselo-pochmúrnom rozprávkovom ostrove sa zaplieta so svojimi Arielmi, Kalibanmi, lietajúcimi duchmi a všemocným Prosperom, ktorý bláznivo spriada svoje siete. Almagor vytvára vlastný shakespearovský svet na písacom stole, pohybuje sa medzi čítaním, rozprávaním a pretelesňovaním sa do postavy Prospera, a to aj s pomocou fľašky... Komické, vtipné a navyše aj to, čo sa volá divadlo objektov: všetky predmety hrajú spolu.

Rainer Wanzelius, Westfalische Rundschau

Divadlo má byť ako džez: živé, zmyslové a telesné.

Jehuda Almagor

Klasický Shakespearov text je pre súčasného pána Prospera, úradníka s bruškom, okuliarmi a plešinkou, psychodrámou – na zelenom písacom stole a v jeho okolí, ktoré sa stali jeho jediným ostrovom, si prehráva starý príbeh viacnásobnej zrady. V rukách herca ožívajú kancelárske pomôcky – nožnice, dierovače a zošívačky útočia, pravítko rytmizuje, okolo lietajú papierové vtáky a z podobných materiálov vznikne aj dcéra Miranda či Prosperov vierolomný brat. Presvedčivá úradnícka štylizácia hlavného hrdinu je súčasťou hry – preto prekvapí svižnosť a pohybová kultúra, s akou sa zdanlivo schátraná, astenická postava vrh- ne do rytmizovaného tanca s papierovými tubusmi či s veľkým zrkadlom. Réžia Martiny Winkel dosahuje aj jednoduchými stmievačkami a decentnou zvukovou stopou neurčitého, možno industriálneho, možno aj „prírodného“ pôvodu maximálny účinok.

Anna Grusková, Domino fórum

tvorcovia

réžia: Martina Winkel
hrá: Yehuda Almagor
scéna: Christoph Krumböck
svetlo: Silvia Auer
zvuk: Helge Hinteregger

režisér

Martina Winkelá (1958) Vyrastala vo Viedni. Študovala divadelnú vedu, dejiny umenia a súkromne aj divadelnú tvorbu. Po viacmesačnom pobyte v Indonézii, kde študovala balinézsku tieňohru, založila spolu s Airanom Bergom vo Viedni v roku 1993 Theater ohne Grenzen (Divadlo bez hraníc). Vytvárajú vizuálne divadlo, ktoré sa prostredníctvom tieňov, figúr a projekcií vyjadruje k sociálno-politickým, ako aj formálno-estetickým problémom. Theater ohne Grenzen vo Viedni organizuje medzinárodný festival figurálneho divadla pre dospelých Die Macht des Staunens (Moc úžasu).