o inscenácii
Svet závisí od fosílnych palív. ... dôležitý bude dátum, keď zásoby ropy a plynu dosiahnu svoje „maximum". ... Skutočnosť, že dno barelov vidno stále viac, zvýši cenu ropy a to bude dôvodom pre rozvoj a využitie alternatívnych zdrojov energie. Prechod k spotrebe vodíka je viac ako pravdepodobný. Už dnes sú vďaka vesmírnemu výskumu, armáde, univerzitám, automobilovému priemyslu či nadnárodným ropným spoločnostiam investované do výskumu a rozvoja technológií miliardy dolárov.
Vodík je čistý. Produkuje iba vodu. Napriek tomu však elektrolytický proces, pri ktorom sa oddeľuje vodík od kyslíka, vyžaduje určitú energiu. Rentabilita je iba o čosi vyššia ako pri fosílnych palivách, no nijako významne. Samotný vodík, produkovaný obnoviteľnými zdrojmi, je pre životné prostredie stopercentne bezpečný. A nielen pre životné prostredie. Môže byť požehnaním pre lokality s vyšším výskytom slnečného žiarenia či vetra, alebo pre hornaté oblasti, ktoré sa väčšinou nachádzajú v krajinách tretieho sveta. ... KNOWH2OW je politická hra. Nielen pre svoj obsah, ale najmä pre estetické využitie priestoru (výroba energie), z ktorého boli mnohí vylúčení. ... V KNOWH2OW - ENERGIAĽUĎOM sme chceli s pomocou umenia vytvoriť priestor dostupný ľuďom (Literárna Energia), miesto, o ktoré boli pripravení a ukrátení. ...
Dôležitou súčasťou tejto produkcie je snaha posilniť samostatnosť divákov tým, že k nim pristupujeme ako k bytostiam schopným slobodne a nezávisle premýšľať a rozhodovať sa. ... Priemysel a marketing s pomocou ohlupujúceho zábavného priemyslu konzumenta znecitliveli. Všetko, čo môže prelomiť túto letargiu, je mi blízke. Energiu ľuďom! Otázka: Nebolo by lepšie urobiť na túto tému radšej dokumentárny film? Hodí sa to vlastne do divadla? Aj napriek množstvu nakrútených dokumentov a strán časopisov, ktoré sa tejto téme venujú, verím, že politickými hrami ako TODAYulysses (uvedená v Bruseli, Mníchove, Rotterdame, Frankfurte, Ľubľane, Bologni, Novom Sade, Záhrebe, Oslo, Štokholme, Bergene, Lisabone) a PIPELINES, a construction (uvedená v Bruseli, Rotterdame, Mníchove, Frankfurte, Stuttgarte, Berlíne, Viedni, Bazileji, Talline a Utrechte) sme ukázali, že je namieste pýtať sa, či sa médium ako divadlo môže venovať aj iným ako psychologickým či naratívnym obsahom, a to hlavne v čase, keď je jediným miestom pre živú konfrontáciu. Po inscenácii PIPELINES, a construction začali Jan Ritsema a Bojana Cvejié autorsky aj herecky spolupracovať so Sandy Williamsom a Mette Ingvartsenovou v predstavení, v ktorom sa snažia zosúladiť (nie iba realizovať) tanec, rozhlasovú show a textové divadlo. Na nitrianskom festivale predstavia prípravnú verziu ich inscenácie, ktorá bude mať premiéru v r. 2006 v divadle Kaaitheater v Bruseli.
Vzw AVEC JAN JIB CO, Jan Ritsema
tvorcovia
réžia: Jan Ritsema, Bojana Cvejié, Sandy Williams, Mette Ingvartsen
účinkujú: Jan Ritsema, Sandy Williams, Mette Ingvartsen
režisér
Jan Ritsema (1945) Režisér, performer, tanečník, učiteľ. Režijne sa podieľal na mnohých inscenáciách vo viacerých holandských a belgických divadlách, od klasického repertoáru cez inscenovanie príbehov v spolupráci s hercami až po realizáciu divadelných debutov básnikov, spisovateľov alebo esejistov. Od roku 1995 pôsobí ako tanečník a učiteľ v škole súčasného tanca Anne Terese De Keersmaeker Performing Arts Research and Training Studios (P.A.R.T.S.) a v rôznych iných školách herectva a réžie v Holandsku a Belgicku a na mnohých letných školách po celej Európe.
Bojana Cvejić (1975) Absolvovala muzikológiu a etnomuzikológiu na hudobnej fakulte Univerzity umenia v Belehrade. Od roku 1995 režírovala niekoľko nezávislých projektov a s Janom Ritsemom spolupracovala na Verwantschappen (2000); TODAYulysses (2001); PIPELINES, a construction (2004). Vydáva rôzne články a kritiky v časopisoch o divadelnom umení a v iných publikáciách. Podieľa sa na kolokviách a konferenciách, prednáša divadelnú teóriu a analýzu a taktiež pôsobí ako školiteľ mnohých študentov a mladých choreografov v Bruseli, Viedni a Amsterdame.
Sandy Williams (1979) Absolvoval štúdium anglickej literatúry a súčasného tanca na University of Calgary, v Concordia University v Kanade a na Performing Arts Research and Training Studios (P.A.R.T.S.) v Belgicku. Tanečník profesionálnej skupiny moderného tanca a džezu vystupuje v samostatných i kolektívnych predstaveniach v Kanade, Holandsku a Belgicku.
Mette Ingvartsen (1999) je choreografka a tanečníčka, ktorá od roku 2000 žije a pôsobí Bruseli. V lete 2004 ukončila štúdium v P.A.R.T.S. Od roku 2002 sa pracovne sústredila predovšetkým na vlastné projekty, napríklad Solo Negatives (2002), Manual Focus (2003), Out of Order (2004), 50/50 (2004), To come (2005).
Materiály k dispozícii
Texty inscenácie: SK
Ak máte záujem o uvedené materiály, napíšte na archivy@nitrafest.sk