o inscenácii
Už po druhý rok sa publikum Divadelnej Nitry stretáva s prezentáciou Nórska v podobe netradičného diela na hranici umeleckých druhov, vyrastajúceho zo svojskej filozofie čistoty vzťahu tvorcu k námetu, ktorú by bolo možné zjednodušene nazvať „EkoArt“. Tým minuloročným bonbónikom pre divákov bol Koncert pre Grónsko.
Tentoraz je autorom diela jediná osoba, pôvodom tanečník a performer Heine Røsdal Avdal. Autorstvo je tu možné chápať v absolútnom zmysle slova – od originálneho konceptu založeného na presvedčení o význame priameho kontaktu človeka s človekom až po samotnú realizáciu tohto kontaktu v konkrétnom prostredí a za jedinečných okolností t. j. výber a zariadenie priestoru, výtvarná, pohybová i hudobná zložka.
Divadlo pre jedného diváka nie je na Divadelnej Nitre nové – pred časom sa predstavila so svojimi pôvabnými bábkovými mini príbehmi česká učiteľka Hana Voříšková. Tentoraz však máme do činenia s omnoho sofistikovanejším tvarom. Pochopiť jeho zmysel znamená zažiť predstavenie na vlastnej koži. To, čo sa udeje v tmavej miestnosti (black box) medzi divákom a perfomerom, je možné aj opísať, podstata zážitku však spočíva v prekvapení, opis by teda mal nasledovať až po tom, ako všetci zúčastnení predstavenie navštívia.
Krabica s otvormi skúma vzťah medzi dotykom a jeho vizualizáciou. Ako vnímame a ako prežívame medziľudskú komunikáciu vo svete, v ktorom sa naše vzájomné kontakty čoraz väčšmi uskutočňujú pomocou technológií?
Krabica s otvormi sa zameriava na zmenu vnímania, ktorá posúva duševný stav diváka.
Cieľom predstavenia je nechať diváka prejsť fyzickým zážitkom dotyku a zistiť, aký má tento zážitok vplyv na jeho vnímanie.
Krabica s otvormi je osobným a anonymným zážitkom, ktorý v skutočnosti môžeme precítiť, no pri použití videa sa nám javí úplne inak.
Krabica s otvormi poskytuje zábavu aj organizátorom – naplánovať 160 štvrťhodín v rámci niekoľkých dní festivalu a hlavne ustrážiť nápor záujemcov, ktorým sa „časenka“ neušla, je pomerne dobrodružné. Za necelý rok od premiéry Krabice s otvormi v Belgicku (október 2005) získali túto skúsenosť viaceré divadelné domy a festivaly v Európe (Nemecko, Holandsko, Nórsko, Francúzsko), ale aj v Ázii (Japonsko, Čína). Podobné zastávky majú aj najnovšie diela tohto autora In_Line a Some notes are. Po hosťovaní v Estónsku a pred veľkým turné po Nórsku prichádza Krabica s otvormi do Nitry.
Darina Kárová
info
autor, choreografia, video a performance: Heine Røsdal Avdal, Nórsko
umelecký poradca: Yukiko Shinozaki
režisér
Heine Røsdal Avdal (1970) Vyštudoval tanec, choreografiu a video na Národnej akadémii umenia v Oslo a na P.A.R.T.S. v Bruseli. Pôsobil ako performer purity v rôznych ansámblochv Nórsku. V rokoch 1997 – 2001 pracoval v súbore Meg Stuart Damaged Goods, kde v spolupráci s Garym Hillom a Ann Hamilton vytvoril diela Naťahovanie mysle, Apetít a Diaľnica 101. Od roku 2002 Avdal úzko spolupracuje s Christophom De Boeck na ich spoločných projektoch ako Terminál a Bližšie.
V rokoch 2002 – 2003 spolu s Mette Edvardsen, Uv Hanne Haugen a L.awrencom Malstafom vytvoril inštaláciu Sauna v exile. V rokoch 2004 a 2005 Avdal uviedol inscenácie Krabica s otvormi a IN_LINE. Momentálne pracuje na ďalšom projekte, ktorý sa volá Some notes are, hosťuje v Yokohame, Pekingu a v rôznych európskych mestách.