Pivný turista

Wunderbaum, Rotterdam, Holandsko, 2009
Autor: Walter Bart, Matijs Jansen
Réžia: Walter Bart, Matijs Jansen

o inscenácii

Dave a Dave. Dvaja fanúšikovia Manchester United. V tričkách „svojho“ futbalového klubu behajú po Nitre. Fotka pri miestnej pamiatke, pivo v ruke, nákupy. A čo najrýchlejšie do baru. Kto by nepoznal všetky tie kauzy okolo „pivných turistov“, ktorí pred pár rokmi zaplavili východoeurópske mestá? Divadelná skupina Wunderbaum sa inšpirovala týmto javom a vytvorila vtipné predstavenie o najväčších stereotypoch, ktoré vládnu v mysliach obyvateľov západnej Európy vo vzťahu k Európe východnej. Dave a Dave na plné ústa kritizujú miestne pomery, kde im nie je nič dobré. Akurát tak lacné baby a pivo. Performancia Pivný turista je v prvom pláne veľmi presnou a dôvtipnou karikatúrou britských hooligans, ktorí svojou absolútnou aroganciou napádajú všetko, čo sa len dá. Nikto nie je lepší a nič nie je lepšie než oni. Táto wunderbaumovská persifláž však nielen rozosmieva, ale aj mrazí. Pretože veľmi presne ukazuje, aká nenávisť a rasizmus drieme v obmedzených a hlúpych predsudkoch primitívnych, nevzdelaných ľudí.

Skupina Wunderbaum skúma nielen fenomén pivných turistov a ich šovinizmu, ale najmä problém koexistencie západných krajín a postsocialistických spoločností v Európskej únii, v ktorej to vibruje na mnohých miestach čímsi, čo možno nazvať opakom zjednotenia. Mieru toho, kto je „lepší“, udávajú, samozrejme, peniaze a čoraz častejšie aj náboženské vyznanie. À propos, futbalový fanúšik by pokojne mohol byť sekularizovanou podobou náboženského fanatika.

Parafrázujúc významného súčasného poľského sociológa Zygmunta Baumana možno povedať o pivných turistoch, že v nich nie je ani trochu pokory voči domorodému svetu, pokory voči jeho pravidlám, pretože tým, že si turista vyberá trasu, môže sa vyvyšovať nad svet, ktorý navštevuje. „Jeho vôľa predsa urobila ten svet svetom, ktorý navštevuje, ktorý je hodný návštevy – a ten  svet musí splniť turistove očakávania, musí sa snažiť, aby bol hodný ďalšej návštevy. Turista platí, turista vyžaduje.“ (Bauman, Úvahy o postmodernej dobe).

Matijs Jansen a Walter Bart – vynikajúci herci z NTGent, založili v roku 2005 aj s ďalšími priateľmi vlastnú divadelnú skupinu Wunderbaum pod záštitou Productiehuis Rotterdam a NTGent. Svoje projekty často realizujú v site-specific priestoroch a zaoberajú sa v nich extrémnymi polohami dnešnej spoločnosti – sociálne slabými rodinami z okraja alebo náboženským fanatizmom v západných krajinách. Skupina Wunderbaum získala mnoho pozitívnych ohlasov, ako aj cenu Mary Dresselhuysprijs za odvážny prístup k súčasným témam. Performancia Pivný turista bola vytvorená pre európsky divadelný projekt Black/North Seas. V sezóne 2008/2009 sa hrala v nočných kluboch a prístavných pohostinstvách na čiernomorskom pobreží (Odesa, Varna, Mangalia, Istanbul). V sezóne 2009/2010 sa bude hrať v mestách na pobreží severného mora (Helsingborg, Göteborg, Tromsø, Skegness) a bude tiež súčasťou repertoáru NTGent.

Martina Vannayová

tvorcovia

réžia, koncepcia, účinkujú: Walter Bart, Matijs Jansen
scéna: Maarten van Otterdijk
koprodukcia: lack orth SEAS and roductiehu s Rotterdam

režisér

Divadelné zoskupenie Wunderbaum tvorí kolektív hercov Maartje Remmers, Marleen Scholten, Matijs Jansen, Wine Dierickx a Walter Bart. Súbor svoju činnosť začal v roku 2005 pod záštitou Produkčného domu Rotterdam a Národného divadla Gent. V súbore Wunderbaum veľmi často skúmajú niektorú zo subkultúr dnešnej spoločnosti (sociálne odkázaní ľudia, náboženskí fanatici, romantici túžiaci po sebaobetovaní sa, futbaloví fanúšikovia...). Opakujúcou sa témou je však napätie medzi veľkými ideológiami a ich problematickým aplikovaním do bežnej reality (napr. Vitajte na mojom dvore, 2006). Spoločensko-politickej téme sa venovali aj v inscenácii Sauraus o pomeroch v miestnej samospráve provinčného mestečka. Inscenácia Desať prikázaní (2007 – 2009) vznikla na motívy filmovej série K. Kieślowského o osudoch obyvateľov jedného paneláku. Za odvážny prístup k súčasným témam v site specific inscenáciách ako Vitajte na mojom dvore (2006) a Magna Plaza (2007) získal súbor cenu Mary Dresselhuysprijs.

Materiály k dispozícii

Texty inscenácie: SK, EN

Ak máte záujem o uvedené materiály, napíšte na archivy@nitrafest.sk