Anna Kareninová

Slovenské národné divadlo – Činohra, Bratislava, 2009
Autor: Lev Nikolajevič Tolstoj
Réžia: Roman Polák

o inscenácii

Príbeh Anny Kareninovej pozná azda každý náruživý i menej skúsený čitateľ. Patrí k základnému kódexu vzdelanosti zapojiť sa do debaty o vine či nevine protagonistky tohto náročného, priam filozofického diela, ktoré mapuje istú kritickú (zďaleka nie najkritickejšiu) dobu v dejinách Ruska. Dokonca ju prevyšuje, prekračuje a tým pôsobí nadčasovo.

Inscenácia v Slovenskom národnom divadle sa síce nezačína slávnou, už takmer okrídlenou vetou L. N. Tolstoja o šťastných a nešťastných rodinách. Ale jej význam sa po celý čas vznáša nad osudmi hlavných hrdinov a definuje ich konanie. Pre dnešnú generáciu čitateľov i divákov môže znovuoživenie románu poľahky skĺznuť do roviny banálneho príbehu plného otvorenej vášne a skrytej nenávisti, ale môže nastoliť aj nové otázky spoločenské či politické.

Práve týmto druhým smerom sa uberá dramatizácia Romana Poláka a Daniela Majlinga. Anna Kareninová je jednou z hlavných postáv, nie však centrálnou postavou, okolo ktorej sa zoskupujú či preskupujú názory. Paralelne sledujeme niekoľko dejových línií, ktoré nás presúvajú v čase i priestore, a ktoré sa vyvíjajú na pozadí nevšedných spoločenských i politických udalostí. Dramatizácia románu nie je moderne extravagantná, ale ani otrocky tradičná. V tom spočíva jej odvaha a výbušnosť a zároveň výzva pre hercov.

Veľké spoločenské témy ruskej proveniencie (nadradenosť a sila väčšinového národa) sú doplnené menšími rodinnými (konzervativizmus rodiny a rodová nerovnosť) ale aj najmenšími intímnymi témami (právo na lásku a vlastný životný štýl). Polák ich kladie vedľa seba, nefavorizuje žiadnu, ani ju nepodceňuje. Vytvára tak zaujímavé spektrum dvadsiatich piatich obrazov vyskladaných zo šepotov a výkrikov, ktoré sa končia postdramaticky komentovaným monológom samovraha – v ňom Anna Kareninová sleduje samu seba, svoj život a osudový krok. V prenikavom zvuku vlakovej sirény preblysne pred nami celý jej život a my vieme, že dovŕšený osud je jedinou vecou, ktorá nás definuje. Otázky viny a neviny, morálky a hriechu sú v tejto chvíli na vedľajšej koľaji. Všetky témy i postavy kladie Polák „na ľad“, po ktorom sa šmýkajú a padajú, aby sa nanovo postavili na nohy. Scénografické riešenie dôsledne napĺňa režijný zámer, vytvára akési veľké klzisko sveta, na ktorom sa mihajú ľudské osudy akoby videné z uháňajúceho vlaku, až pozorovateľa chytá závrat. Zaujímavé polohy v herectve, skvelá súhra súboru a predovšetkým systematická práca režiséra, ktorý nadviazal na svoje predchádzajúce „veľké plátna“, vytvárajú impozantné scénické dielo, ktoré v ďalších sezónach nebude ľahké prekonať.

Vladislava Fekete

tvorcovia

réžia: Roman Polák
dramatizácia: Roman Polák, Daniel Majling
dramaturgia: Darina Abrahámová, Daniel Majling
scéna: Jaroslav Valek
kostýmy: Peter Čanecký
hudba: Michal Novinski
osoby a obsadenie: Vronský: Tomáš Maštalír, Anna: Zuzana Fialová / Slávka Halčáková, Levin: Ľuboš Kostelný, Kitty: Táňa Pauhofová, Karenin: Martin Huba, Lýdia Ivanovna: Soňa Valentová-Hasprová, Dolly: Gabriela Dzuríková, Stiva: Ondrej Kovaľ, Kňažná: Zuzana Cigánová, Knieža: Dušan Jamrich, Nordstonová:  Ivana Kuxová, Betsy: Henrieta Mičkovicová, Nikolaj: Vladimír Obšil, Maša: Igrid Timková, Jašvin: Alexander Bárta, Veselovský: Ján Koleník, Agafia: Eva Krížiková, Kozyrev: Štefan Bučko

režisér

Roman Polák (1957) vyštudoval réžiu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Počas svojej kariéry režijne spolupracoval s najvýznamnejšími divadelnými súbormi na Slovensku i v Čechách a doteraz vytvoril viac ako 100 divadelných inscenácií. V rokoch 1990 – 2000 spolupracoval s Divadlom Astorka Korzo ´90, kde sa stal aj umeleckým riaditeľom. V tejto funkcii pôsobil aj v Štátnom divadle Košice a v Činohre SND. Spolupracoval aj s divadlami v Talline, v Chicagu a v Paríži.

Inscenácia Dotyky a spojenia francúzskeho dramatika Pierra de Marivaux z roku 1988 a Baal Bertolta Brechta (1989) zožali veľký úspech na medzinárodných festivaloch v Toruni, Vroclavi, Moskve, Belehrade a aj na svetoznámom festivale v Edinburgu. Inscenácia Dotyky a spojenia bola zaradená do prestížneho výberu Guardian Critic´s Choice. Roman Polák je považovaný za režiséra s veľmi špecifickým a nezameniteľným prístupom k divadelnej tvorbe. K jeho najvýznamnejším inscenáciám patria: Čechov – Ujo Váňa (1995), Ibsen – Peer Gynt (2000), Play Gorkij – adaptácia Letných hostí (2004), Čechov – Ivanov (Doska za najlepšiu inscenáciu a réžiu sezóny 2005/2006.)

Materiály k dispozícii

Texty inscenácie: SK

Ak máte záujem o uvedené materiály, napíšte na archivy@nitrafest.sk