o inscenácii
Hoci drámy Antona Pavloviča Čechova vznikali na prelome 19. a 20. storočia, podnecujú vzrušujúce dialógy divadelníkov s divákmi aj po sto rokoch. Predovšetkým preto, že Čechovovi hrdinovia plasticky zobrazujú rôzne druhy ľudských pováh, postojov, činov. Dôležité je i politikum prostredia, ktoré v mnohom podmieňuje ich konanie. No v žiadnom prípade nezohrá doba, či spoločenské a politické súvislosti väčší význam, ako psychologické analýzy ľudských osudov.
Višňový sad má aj na Slovensku zaujímavú inscenačnú tradíciu. K najúspešnejším patrili naštudovania Ľubomíra Vajdičku (1979) a Vladimíra Strniska (1984). Každá z týchto inscenácií svojsky akcentovala ľudský rozmer konfliktov Čechovových postáv, no obe jasne reagovali na spoločenskú klímu vtedajšej spoločnosti.
Dnešná doba ponúka pre výklad Višňového sadu iné spoločenské súradnice. Predovšetkým je to dravosť nových podnikateľov, ktorí dokážu svojimi ekonomickými záujmami zbúrať všetko cenné. Nitriansky Lopachin je úspešný podnikateľ. No oveľa väčšmi než obchody ho zaujíma spoločenský postup. Kúpou Ranevskej sadu by rád získal „vstupenku“ do lepšej spoločnosti. Obsadenie tejto postavy hercom, ktorý je pôvodom Ukrajinec (Eugen Libezňuk je členom prešovského Divadla Alexandra Duchnoviča), prináša prekvapujúco súčasný efekt.
Svetozár Sprušanský režíruje Višňový sad jemnou rukou. Vedie hercov k zdanlivo strohému výrazu a úspornému gestu. Vypäté herecké kreácie a extrémne polohy výrazu kombinuje s chladom vo vzťahoch postáv, tradičnú emocionalitu posúva na hranicu gýča a rafinovaným podnikateľským zámerom dodáva mrazivý „východný“ akcent. Akoby sa u Ranevských zastavil čas. Všetko plynie v zotrvačnosti ponurej pohody. Avšak vnútri každého z hrdinov pulzujú city a emócie. Nitriansky Višňový sad je inscenácia, v ktorej sa vlastný výklad predlohy snúbi s vyspelým moderným herectvom. K modernému výrazu inscenácie prispieva aj originálne eklektická scéna a kostýmy, či znepokojujúca zvuková zložka. Višňový sad je posledným dielom zo série Čechovov režiséra Svetozára Sprušanského.
Oleg Dlouhý
tvorcovia
réžia: Svetozár Sprušanský
preklad a úprava: Svetozár Sprušanský
dramaturgia: Daniel Majling
kostýmy: Dorota Cigánková
scéna: Diana Strauszová
osoby a obsadenie: Ľubov Andrejevna Ranevská: Eva Matejková, Leonid Andrejevič Gajev, jej brat: Ján Greššo, Aňa, jej dcéra: Zuzana Moravcová, Varja, jej nevlastná dcéra: Daniela Kuffelová, Jermolaj Alexejevič Lopachin: Jevgenij Libezňuk, Peter Sergejevič Trofimov: Marcel Ochránek, Firs: Jozef Dóczy, Boris Borisovič Simeonov – Piščik: Anton Živčic, Šarlota Ivanovna: Žofia Martišová, Semion Pantelejevič Jepichodov: Matúš Krátky, Jaša: Peter Kadlečík, Duňaša: Zuzana Porubjaková
režisér
Svetozár Sprušanský (1971) absolvoval Filozofickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave (odbor kulturológia) a Činohernú a bábkarskú fakultu VŠMU (odbor divadelná veda). Ako šéfdramaturg pôsobí v Divadle Andreja Bagara v Nitre (DAB) a v Divadle Nová scéna v Bratislave. Ako režisér sa sústreďuje na uvádzanie diel dvoch pólov – hry ruských klasikov a divadelné texty súčasníkov. Najväčšiu pozornosť vzbudili a najvýraznejšie úspechy a ocenenia získali jeho osobité interpretácie dramatických diel ruskej klasiky – najmä hier Antona Pavloviča Čechova.
Na začiatku to boli jednoaktovky Pytačky / Medveď (cena za najlepšiu scénickú hudbu, 1998); Čajka (2000 – cena za najlepšiu scénickú hudbu); Tri sestry (DOSKY 2003 – tri ceny za najlepšiu inscenáciu sezóny, réžiu a kostýmy; jedna nominácia). Práve inscenácia Višňový sad je zavŕšením čechovovskej trilógie v DAB Nitra. Ďalšiu „ruskú“ trilógiu realizoval na pôde rusínskeho Divadla Alexandra Duchnoviča v Prešove: A. P. Čechov: Ujo Váňa (DOSKY 2006 – päť nominácií), N. V. Gogoľ: Revízor (DOSKY 2007 – nominácia v kategórii mužský herecký výkon) a M. Gorkij: Na dne.
Svetozár Sprušanský je držiteľom ceny v kategórii objav sezóny ankety DOSKY 2008 za dramaturgiu monotematickej sezóny uvedenia diel slovenskej klasiky „Rodinné striebro“ v Divadle Andreja Bagara Nitra.
Materiály k dispozícii
Texty inscenácie: SK, EN
Ak máte záujem o uvedené materiály, napíšte na archivy@nitrafest.sk