o inscenácii
„Inscenácia Kupca benátskeho sa neprikláňa ani k jednej zo stránok sporu, ale k podstate problému – že súperenie nehybných, strnulých postojov vedie k neriešiteľnému konfliktu, v ktorom síce môže mať jedna zo stránok formálnu pravdu a právo na svojej strane, ale jeho uplatnenie nie je víťazstvo, ale začiatok nových a nových sporov. (...) Toto javiskové dielo je starostlivo komponované v súzvuku s vynikajúcou hudobnou zložkou, ktorá je plnohodnotným dramatickým činiteľom v štruktúre inscenácie, skvele rytmizuje, spolupodieľa sa na dynamických strihoch v premenách situácií, priestoru a času. V operných vstupoch vytvára samostatný svet, naplnený akoby inzitným čarom divadelnej rozprávky. Hýri parodickými prvkami, inteligentnými ponáškami, vtipom, je aj nositeľom dramatického napätia a emocionálneho uvoľnenia... K radosti z hry sa pripája šťavnatosť, grotesknosť, poeticko-lyrická poloha, schopnosť sebaparódie, a to aj v operných výstupoch...“
(Dagmar Podmaková)
tvorcovia
réžia a úprava: Roman Polák
preklad: Jozef Kot
dramaturgia: Barbara Gincllová
scéna podľa: Tony van Nuffelen
kostýmy: Milan Čorba
hudba: Peter Mankovecký
hudobná spolupráca: Kristian Seidmann
sistent réžie: Richard Bobek
autor textov operných výstupov: Ľubomír Feldek
choreografia: Šárka Strapáková, Katarína Solárová
účinkujú: Ľubomír Gregor, Vladimír Černý, Vlado Hajdu, Marta Sládečková, Peter Šimun, Dagmar Lakčevič, Matej Landl, Anna Šišková, Igor Krempaský, Juraj Mokrý, Ľudovít Cittel, František Kovár, Ľudovít Moravčík, Richard Mešt'an, Miroslav Dvorský, Simon Šomorjai, Ivan Heller, Karin Olasová, Zuzana Ďurinová, Lucia Lužinská, Martina Michalcová
režisér
Roman Polák (1957) po skončení štúdií (VŠMU, odbor divadelná réžia) pracoval v činohre Štátneho divadla v Košiciach a od r. 1984 v divadle SNP v Martine. Najúspešnejšie z martinských inscenácií reprezentovali divadlo i tvorcu na viacerých medzinárodných festivaloch (B. Brecht: Baal, Edinburg 1992 – cena kritiky britského denníka Guardian). V rokoch 1990 – 95, po odchode z Martina, hosťoval v mnohých slovenských i českých divadlách (ND Praha, P. Claudel: Saténová črievička, 1993, ND Brno, Shakespeare: Kráľ Lear, 1994, SND Bratislava, G. Tabori: Mein Kampf, 1990, W. Shakespeare: Rómeo a Júlia, 1992, F. Wedekind: Lulu, 1993, Horák – Záborský: Nebo – Peklo – Kocúrkovo, 1995). V divadle Astorka – Korzo´90 sa preslávil nezabudnuteľnou trilógiou Proces (F. Kafka, 1990), Cyrano (podľa E. Rostanda, 1994), Kupec benátsky (W. Shakespeare, 1995). Shakespearovskú líniu neprerušil ani v USA, kde sa jeho interpretácia Macbetha (Chicago, 1992) stretla s uznaním kritiky i s veľkým diváckym úspechom. Od marca 1995 je Roman Polák interným režisérom divadla Astorka – Korzo´90.