Štúrovci

Slovenské komorné divadlo Martin, 2007
Autor: Róbert Mankovecký, Dodo Gombár
Réžia: Dodo Gombár

o inscenácii

Tvorbu Ľudovíta Štúra – slovenského básnika, filozofa, politika, publicistu, vedúcej osobnosti slovenského národného obrodenia, kodifikátora spisovnej slovenčiny – a jeho súputnikov z 19. storočia dnes pozná málokto. Vie sa o nich z učebníc literatúry, možno sa niekomu vynoria z pamäti v detstve mechanicky naučené veršíky – a to je asi všetko. Skutočný zmysel a hodnoty ich práce sú zabudnuté. Navyše, pre mnohých z nás posunuli národných bardov do neživotnej podoby rôzne konjunkturálne politicky či národniarsky zafarbené aktivity. Prekonať averziu k zoznamu školskej literatúry dokáže iba veľmi dobrý učiteľ. Pozná spôsoby, ako zatraktívniť diela, ktoré inak zapadajú na policiach knižníc prachom nezáujmu. Chce to totiž formu hodnú dneška.

Na znovuoživenie málo lákavej kapitoly povinného čítania, na poéziu Štúrovcov, našli takúto formu v Slovenskom komornom divadle v Martine. Róbert Mankovecký, Miloslav Kráľ a Dodo Gombár vybrali z tvorby Ľudovíta Štúra, Sama Chalupku, Janka Kráľa a Andreja Sládkoviča niekoľko básní s nadčasovými témami, napísali na ne súčasnú hudbu a stvorili tak scénické dielo s názvom – Štúrovci (koncert zrušený). Skladateľská umnosť hudobných kompozícií vychádza z rocku  a kvalitného popu a prekvapujúco súznie s myšlienkovým posolstvom klasikov. Vzniká fúzia, ktorá sprítomňuje politické názory i meditatívnu ľúbostnú poéziu zakladateľov našej modernej národnej identity. Interpretácia prostredníctvom živej kapely, ktorú vytvorili herci Slovenského komorného divadla (členovia kapely sa oslovujú krstnými menami básnikov), hýri energiou a pôžitkom z nespútaného muzicírovania.

Projekt martinských divadelníkov nenechá chladným nikoho v hľadisku – v budove divadla či na námestí pred ním (produkcia sa hrá v dvoch podobách: ako inscenácia alebo koncert). Jedných prekvapí aktuálnosťou spoločensko-politickej výpovede, bohatstvom poetických obrazov, vrúcnosťou milostných veršov národných buditeľov. Iných poteší bohatosťou a farebnosťou dobrej muziky. Nájdu sa však aj takí, ktorých popudí. Pretože táto produkcia je vzdialená patetickej oslave mramorových hrdinov.

Oleg Dlouhý

info

réžia: Dodo Gombár
dramaturgia: Róbert Mankovecký
scéna: Marek Hollý
kostýmy: Alena Kobielská
hudba: Róbert Mankovecký, Miloslav Kráľ
účinkujú: Marek Geišberg, Ondrej Kovaľ, Miloslav Kráľ, Dano Heriban, Jana Oľhová, Viliam Hriadel, Lucia Jašková, Milena Minichová, Róbert Mankovecký, Petronela Valentová, Ján Barto, Ján Kurhajec

režisér

Jozef Gombár (1973) belongs to young generation of Slovak stage directors. His works, from early to the most recent ones, encompass a extremely wide range of themes and genres. He has directed plays of grand themes, (Lorca’s Blood Wedding or Oleana by David Mamet) as well as light comedies (Dandy by Ferenc Molnár, 1 + 1 = 3 by Ray Cooney). Besides classical drama he showed his aptitude for directing musicals (King David, Ratcatcher), or dance theatre (Faust in the Bratislava Dance Theatre). In 1999 – 2001 he was a full time director and art director in the Slovak Chamber Theatre Martin. Currently he is the art director of the City Theatre in Zlín, Czech Republic. He has realised many successful productions not only in Slovakia and Czech Republic but also in New York, Roma, and Budapest. He is the Alfred Radok Prize awardee for playwrighting Hugo Karas.