o inscenácii
O samote sa dá hovoriť žalostne, ale i s nadhľadom. Svojím spontánnym humorom, ktorý akoby práve vznikal počas diania na scéne, to dokazuje inscenácia Z druhej strany. Nekonečné debaty o banalitách, nikam nevedúce úvahy, seriózne riešenia každodenných situácií, ale aj prelomové momenty, nečakane vyrieknuté pravdy a celé roky dusené názory, to všetko v prirodzenom prejave hercov Záhrebského divadla mladých.
Divadelné dianie je v posledných rokoch výrazne ovplyvňované dokumentárnou drámou a divadlom. Spočiatku išlo o trend, ktorý sa spájal výlučne s alternatívnymi scénami, marginalizovanými skupinami, tabuizovanými a čiernymi témami. Bobo Jelčić a Nataša Rajković posúvajú tento žáner ďalej spoločnou prácou od roku 1997 na projektoch, v ktorých hľadajú súčasnú alternatívu ku klasickým a konceptuálnym formám divadla (napr. Pozorovania, Spomaľovania, Pochybný príbeh). Na inscenácii Z druhej strany je viditeľná práca s metódou, ktorá suverénne unesie takmer stratené hranice medzi realitou a divadlom. Takéto scénické dielo vzniká bez predlohy či vopred napísaného scenára, je tvorené kolektívnou hereckou improvizáciou a podkuté výstupmi poctivého skúmania psychológie a správania sa súčasného človeka. Výsledkom je plnokrvná a emocionálne silná štúdia samoty ľudí žijúcich v malých bytoch istého nájomného domu. Imaginácia, sebakontrola a zmysel pre hravosť vytvárajú nezvyčajné momenty a originálny scénický výsledok.
Z druhej strany je príbehom staršej ženy, ktorá nenachádza nový impulz a energiu do života, jej syna, ktorý je už akosi pridlho pri matke, ráznej, no miestami roztržitej kamarátky a tak trochu pribrzdeného suseda. Kombinácia postáv je modelovým východiskom pre celý rad predpokladaných a nepredpokladateľných situácií. Každá z týchto postáv má vlastné príbehy, ktoré chce a musí vyrozprávať. Samota v kombinácii so sebeckosťou charakterizuje ich smiešne snaženia vydobyť si svoje miesto v strede malého priestoru. Vyjavujú svoje povrchné vzťahy, ale tiež skryté vzájomné emócie a myšlienky. Aj keď dokumentárnosť prináša istú dávku surového materiálu, prístup Jelčića a Rajkovićovej rafinovane a nenásilne spája naturalistické elementy so surreálnosťou. Vnútorný svet postáv je zobrazený plasticky a nič v ňom nie je nemožné. Ale aj napriek tomu, že títo ľudia otvoria svoje srdcia a rozprávajú bez zábran o svojich skutočných pocitoch – nikdy sa nebudú cítiť lepšie, ich životy sa nezmenia, ostanú stále tými istými obyvateľmi malých bytov, s tými istými problémami. Pretože zmena je dobrá, ale na druhej strane...
Romana Maliti
tvorcovia
réžia: Nataša Rajković & Bobo Jelčić
scéna: Maja Levanić
účinkujú: Ksenija Marinković, Krešimir Mikić, Jadranka Đokić, Nikša Butijer
režisér
Bobo Jelčić (1964) vyštudoval réžiu na Akadémii dramatických umení v Záhrebe (1990). Režíroval hru E. Ionesca Šalenie vo dvojici v Záhrebsokm tanečnom divadle ATĎ, Turistického sprievodcu súčasného nemeckého autora B. Straussa a Garáže J. Arjouniho, v Chorvátskom národnom divadle vo Varaždíne režíroval inscenáciu Woyzeck, Tenu v Mostarskom divadle a Ženbu od N. V. Gogoľa v Záhrebskom dramatickom divadle Gavella.
Nataša Rajković (1966) vyštudovala filozofiu a komparatívnu literatúru (1991) na Filozofickej fakulte v Záhrebe. Pracovala ako prekladateľka, písala eseje a rozhlasové hry pre Tretí program Chorvátskeho rozhlasu. Ako dramaturgička sa podieľala na inscenovaní hier Turistický sprievodca od B. Straussa, Garáž J. Arjouniho v divadle Gavella a inscenácii Woyzeck na doskách Chorvátskeho národného divadla vo Varaždíne. Je autorkou divadelného scenára Iní, hry Mesto v meste a rozhlasovej hry Hľadanie Golema. Pre rozhlas upravila celý rad titulov, medzi inými Anskiho Dybbuk a Bieleho býka od Voltaira.
Materiály k dispozícii
Texty inscenácie: SK
Ak máte záujem o uvedené materiály, napíšte na archivy@nitrafest.sk