o inscenácii
Faustovská téma pretavená do príbehu dvoch mužov tohto storočia je obsahom hry mladého, dnes však už celosvetovo známeho anglického autora Marka Ravenhilla. Jeho hry obleteli celý svet a prakticky všade rozpútali diskusiu o stave divadla, drámy a spoločnosti. Autor v nich pátra po skutočnosti a pravdivosti životných pocitov, nech už sú akokoľvek tabuizované. Vždy však ide o archetypálny problém bytia, známy v rozličných podobách každému človeku. Rozhodujúca je len miera, ktorú sme si my sami ochotní pripustiť.
Janoš Krist, dramaturg divadla
Uvedenie hry Marka Ravenhilla Faust (Faust je mŕtvy) brnianskym HaDivadlom je možné označiť za dramaturgicky cenný, inscenačne riskantný a divácky pozoruhodný ťah...
Brniansky Faust, do ktorého režisér skvele zasadil záblesky zlovestne čierneho humoru, predstavuje divadelne i filozoficky znepokojivý report o vyprahnutosti dneška a zavrhnutých hrdinoch. Napriek tomu zostáva predovšetkým hereckou inscenáciou s precíznymi výkonmi Tomáša Matonohu a Pavla Lišku. Homosexualita akcentovaná v slovníku aj situáciách bude pre mnohých divákov šokujúca. Matonoha však s neuveriteľnou noblesou buduje štúdiu vzdelaného, smutného aj sarkastického gaya Alaina, ktorý neváha životné postuláty overiť vlastnou tvrdou skúsenosťou.
Erotický akcent hry výborne zvládol aj režisér Pokorný. Drsný sexus hrdinov nie je pre réžiu dráždivým prostriedkom, ale predovšetkým odrazom neutešeného sveta, kde sa rodí. Matonohovi výborne sekunduje Pavel Liška, typovo disponovaný pre úlohu nervózneho prestarnutého dieťaťa, ktorého krutosť je výsledkom osamelosti. (...)
Luboš Mareček, kritik, Mladá Fronta Dnes, 22/12/2000
Pokorného inscenácia má hrany dostatočne ostré a na prekvapenie jej nechýba ani humor, aj keď dosť čierny a drastický...
Jana Machalická, kritik, Lidové noviny, 8/12/2000
Inscenácia sa významne umiestnila v Ankete kritikov o najlepšiu divadelnú inscenáciu roku 2000 v Českej republike a v súťaži Nadácie o Cenu Nadácie A. Radoka za rok 2000 v ČR sa stala Hrou roka.
tvorcovia
réžia: Jiří Pokorný
preklad: Jitka Sloupová
dramaturgia: Lenka Havlíková
dramaturgická spolupráca: Janoš Krist
hudba: Roman Holý
scéna: Petr B. Novák
kostýmy: Kateřina Štefková
osoby a obsadenie: Alain: Tomáš Matonoha, Pete: Pavel Liška, Donny: Petr Štefek, Chór: Mariana Chmelařová a: Iva Volánková
režisér
Jiří Pokorný (1967) Absolvent réžie na pražskej DAMU. V rokoch 1993 až 1997 bol režisérom a umeleckým šéfom Činoherného štúdia v Ústí nad Labem, kde vyprofiloval jeden z najmladších a najzaujímavejších umeleckých súborov v Čechách s vlastnou dramaturgiou a poetikou (s dôrazom na uvádzanie pôvodných českých diel). Sám je autorom niekoľkých divadelných hier, za ktoré získal Cenu za najlepšiu pôvodnú hru roka 1997 a 1998 v súťaži Nadácie Alfréda Radoka (Taťka střílí góly, Odpočívej v pokoji).
Hosťoval v Divadle Komedie, Divadle Na zábradlí v Prahe, v opere J. K. Tyla v Plzni. Absolvoval stáže v Hermann Teirlinck v Antverpách a Royal Court Summer School v Londýne.
Od roku 2001 je umeleckým šéfom v HaDivadle Brno.