o inscenácii
Herec a dramatik Klaus Pohl napísal doteraz 15 hier, z nich Karate Billy sa vracia patrí k najúspešnejším – len v Nemecku hru inscenovali v tridsiatich divadlách (v anglickom preklade mala premiéru na scéne Národného divadla v Londýne). Klausovi Pohlovi udelili za jeho dramatickú tvorbu viacero literárnych cien najvýznamnejšie z nich boli prestížna Mulheimská dramatická cena (1985) a Cena Gerharta Hauptmanna (1987). V Karate Billym otvára autor boľavý problém morálnej viny a spoluzodpovednosti občanov za politické zločiny režimu, v ktorom im bolo súdené žiť. Ide o režim komunistický, s ktorým máme aj my svoje tragické skúsenosti – práve preto sa Karate Billy ocitol na scéne SND (a práve v jubilejnej sezóne). Mlčanie o spoločných hriechoch, zlyhaniach, zločinoch, rozličné „hrubé čiary za minulosťou“, neprinášajú totiž katarziu, ale iba diskrétne skrývajú mokvajúce jazvy pod kozmetickým make-upom natieračov na ružovo.
tvorcovia
réžia: Vladimír Strnisko
preklad a dramaturgia: Martin Porubjak
scéna: Ján Zavarský
hudobná spolupráca: Miroslav Nemec
účinkujú: Ján Króner, Anna Javorková, Stano Dančiak / Emil Horváth, Marián Labuda, Ladislav Chudík, Diana Mórová / Zuzana Fialová, Jozef Vajda, Elo Romančík, Božidara Turzonovová
režisér
Vladimír Strnisko (1938) patrí k vyhraneným osobnostiam slovenského divadla. Bol jedným zo zakladateľov legendárneho Divadla na Korze v Bratislave (1968 – 71), kde vytvoril viaceré profilové inscenácie. Po politickej likvidácii divadla štyri sezóny nerežíroval, ale od roku 1975 vytvoril sériu vynikajúcich inscenácií na Novej scéne v Bratislave (Goethe: Clavijo, Shakespeare: Mackbeth, Schiller: Úklady a láska, Brecht: Malomeštiakova svadba, Ostrovskij: Aj múdry schybí, Čechov: Višňový sad, Molière: Don Juan, Gogoľ: Mŕtve duše). V polovici osemdesiatych rokov začal režírovať v SND a viaceré jeho inscenácie sa opäť stali umeleckými činmi tohto súboru (Mrštíkovci: Maryša, Barč-Ivan: Dvaja, Brecht: Dobrý človek zo Sečuanu, Erdman: Samovrah, Sartre: S vylúčením verejnosti, Schnitzler: Krajina šíra). Vladimír Strnisko bol riaditeľom Činoherného klubu v Prahe, režisérom SND v Bratislave a docentom réžie na Činohernej a bábkarskej fakulte VŠMU. Jeho tvorba sa vyznačuje precíznou analytickou prácou s hercom, zmyslom pre vyhranenú poetiku inscenácie a priamou spätosťou so spoločenskou problematikou doby. Okrem tvorby v Prahe a v Bratislave Strnisko režíroval aj v Macedónii, v Poľsku, v Maďarsku a v USA.