Revízor

Dejvické divadlo, Praha, Česká republika, 1998
Autor: Nikolaj Vasilievič Gogoľ
Réžia: Sergej Fedotov

o inscenácii

Jedna z najslávnejších Gogoľových komédií o nepravej návšteve 'zhora', ktorá načisto paralyzuje život malého provinčného mestečka, je v predstavení Dejvického divadla možno o niečo drsnejšia, než by sme očakávali. Hosťujúci režisér Fedotov ako rodený Rus chápe Gogoľa napriek veľkej úcte voči nemu inak, než ho poznáme my. Gogoľ je pre neho mystickým mágom, majstrom nielen komických, ale aj trpkých polôh, dokonca o ňom tvrdí, že v každom jeho diele sa v niektorej z postáv objavuje čert so všetkými vlastnosťami, ktoré mu prisudzujeme. Režisérova práca so súborom, to je predovšetkým excentrická improvizácia priamo pred očami diváka, čo umožňuje tak samotným hercom, ako aj divákom vkročiť do nového rozmeru nad hranicami ľudského chápania. Fedotovov Revízor nie je len komická fraška, je to absurdná tragikomédia s veľkou dávkou mystiky.

tvorcovia

réžia: Sergej Fedotov
preklad: Zdeněk Mahler
scéna: Bára Lhotáková
kostýmy: Petra Štetinová
hudobná spolupráca: Luboš Krtička
hrajú: Anton Antonovič Skvoznik-Duchanovskij: Ivan Trojan, Anna Andrejevna: Klára Melíšková / Denisa Nová, Marja Antonovna: Zdenka Volencová / Karolína Rottová, Luka Lukič Chlopov: Jan Španbauer, Amos Fjodorovič Ljapkin - Ťapkin: Pavel Rezníček, Artemij Filipovič Zemljanika: Pavel Žatečka, Ivan Kuzmič Špekin: Ladislav Frej, Petr lvanovič Dobčinskij: Zita Morávková, Petr lvanovič Bobčinskij: Jana Holcová, Ivan Alexandrovič Chlestakov: Martin Myšička, Osip: David Novotný, Christian lvanovič Hubner: Pavel Šimčík, Stepan lljič Uchovertov: Martin Pechlát, Svistunov: Tomáš Mecháček, Fevroňa Petrovna Pošlepkinová: Denisa Nová / Klára Melíšková, Miška: Tomáš Mecháček, Slúžka Denisa Nová / Klára Melíšková

režisér

Základným umeleckým princípom tvorby Sergeja Fedotova (1961) je metóda významného ruského divadelníka a predovšetkým fenomenálneho herca Michaila Čechova, založená na špecifickom druhu improvizácie, ktorú Fedotov chápe ako základnú a nepostrádateľnú zložku celej inscenácie. Podľa jeho vlastných slov je možné vyjadriť hlavné krédo celého divadla štyrmi slovami: improvizácia, groteska, mystika, hra.

Sergej Fedotov upútal pozornosť odbornej verejnosti na festivale Divadlo európskych regiónov v českom Hradci Králové predstavením Pannočka v podaní permského divadla Pri moste, ktorého je zakladateľom aj režisérom a umeleckým šéfom, a ktorého kmeňovým repertoárom je práve Gogoľova tvorba.