o inscenácii
Pokúsil som sa na javisku divákom predstaviť akýsi rodinný príbeh. Osobne ma dnes nezaujímajú spoločenské alebo univerzálne súvislosti tejto Shakespearovej hry. (...) Myslím si, že dnes je veľké množstvo mladých ľudí, ktorí zrazu zostali bez otca. A to ešte vo svete, ktorý je založený na veľmi podivuhodných pravidlách. Náš svet funguje nesmierne čudne. Vykoľajene. A mladí ľudia si mnohorakými spôsobmi skúšajú nájsť v tomto svete vlastnú cestu a miesto. Tak, aby prežili, aby sa im pritom darilo...
Dnes existuje generácia tridsiatnikov, ktorí vyrastali pri veľmi silnom otcovi. Alebo skôr pod jeho rukou a dohľadom. Tohto otca môžeme vnímať ako socializmus, stranu alebo aj vlastného konkrétneho otca. Zrazu otec zomrel. Vrhla sa na nás sloboda. A my hľadáme spôsoby, ako sa postaviť na nohy. Ako sa môžeme stať sami sebou. (...)
Róbert Alföldi, režisér inscenácie
Alföldi poňal svojho Hamleta ako drsný boj o moc medzi vladárskymi klanmi, ktorých spôsoby sa významne nelíšia od súčasného podsvetia. Na povrchu však dvoru kráľa Claudia vládne technokratická elegancia: sivé, dobre padnúce obleky, u dám doplnené sexy korzetmi, luxusnými červenými rukavičkami až po lakte. Kreácie Andrey Barthy sú na tých správnych miestach ľahko perverzné, arogantné a nesmieme elegantné. V rovnakom štýle sa nesie scénografia ďalšieho stáleho člena Alföldiho tvorivého tímu, ktorý si hovorí Kentaur: hranú striedmosť, ktorou presvitá arogancia moci, stelesňujú vysokánske múry obložené masívnymi kvádrami sivého kameňa, na pohľad kompaktné, postupne odkrývajúce tajné dvere a priezory. Keď na tieto neporušené steny Kráľovského Majestátu nastrieka Hamlet sprejom svoje „Byť a či nebyť“, zamrazí to viac a dôraznejšie, ako sebazúfalejší ľudský výkrik.
Keďže Hamlet svoj život v inscenácii začína aj končí napojený na počítač, mohol by sa nitriansky variant príbehu dánskeho princa interpretovať aj ako interaktívna computerová hra. Ako hrdinov pobyt v neskutočnej, virtuálnej realite. To však nič nemení na sile myšlienok, citov a vášní, ktoré ho sprevádzajú. Tá je veľmi, veľmi skutočná.
Martina Ulmanová, divadelný kritik, Mosty, 3/7/001
Alföldiho režijná koncepcia je pozoruhodne dôsledná, rešpektuje ducha a v podstate aj literu Shakespearovho textu. V nej má každá zložka svoju vymedzenú úlohu. Niet tu malých postáv, sú tu len odlišne štruktúrované dramatické situácie s rozdielnymi výrazovými prostriedkami, a práve v nich sa buduje dynamika inscenácie, jej údernosť a pointovanie.
Dagmar Podmaková, divadelný kritik, Práca, 18/6/2001
tvorcovia
preklad: Jozef Kot
réžia: Róbert Alföldi
úprava textu a výber hudby: Róbert Alföldi
dramaturgia: Svetozár Sprušanský
pohybová spolupráca: Attila Király
scéna: Kentaur
kostýmy: Andrea Bartha
osoby a obsadenie: Hamlet: Marek Majeský, Claudius: Marcel Ochránek, Gertrúda: Daniela Kuffelová, Duch: Igor Šebesta, Polónius: Adela Gáborová, Laertes: Erik Peťovský, Ofélia: Miloslava Zelmanová, Horatio: Marián Labuda ml. / Jr., Rosencrantz: Klaudia Kolembusová, Guildenstern: Juraj Hrčka, Marcellus: Peter Gecík, Bemardo: Stanislav Pitoňák, Prvý hrobár: Oľga Hudecová, Druhý hrobár: Andrej Rimko, Kráľ hercov: Igor Šebesta, Herci: Miroslav Ballay, Eva Eliášová, Ján Greššo ml./ Jr., Marián Hlavatý, Ivana Chobotová, Juraj Ilečko, Erich Kiihn, Peter Oravec
režisér
Róbert Alföldi (1967) V roku 1991absolvoval štúdium herectva na Vysokej škole divadelného a filmového umenia v Budapešti. Stal sa hereckým protagonistom najmladšej generácie jedného z najslávnejších maďarských divadiel Vígszínház. Ako herec sa predstavil v úlohách: Figaro, Richard III., Macbeth, Raskoľnikov, Rómeo, Orin, Amadeus a ďalšie.
Od roku 1995 sa začal venovať divadelnej réžii. Jeho inscenácie sa zúčastnili na festivaloch v Čechách, Rumunsku, Nemecku a získali niekoľko domácich divadelných ocenení. Na festivale Divadelná Nitra mohli diváci vidieť inscenácie: Čajka, Kupec benátsky a Búrka.
V roku 2000 sa ako herec rozlúčil s Vígszínházom a v súčasnosti je hercom a režisérom na voľnej nohe.
Výber z divadelných réžií: Tristan a Izolda, Búrka (Vígszínház), Colombína a Phaedra (Pesti Színház), Čajka, Banditi, Kupec benátsky, Figarova svadba (Budapesti Kamaraszínház), Skrotenie zlej ženy (Várszínház Gyula). Pripravované projekty: Svätá Jana, Sen noci svätojánskej, Macbeth a hosťovanie v New York Workshop Theatre.