o inscenácii
Po Čajke a lvanovovi zavŕšil Petr Lébl hrou Ujo Váňa čechovovskú trilógiu v Divadle Na zábradlí a opäť rozčeril hladinu mienky odbornej verejnosti. Zvolil si hru, ktorá sa zaoberá pocitmi na konci storočia, únavou i vierou v nový začiatok. Pred divákmi sa za drevenými vrátami dedinskej usadlosti otvára uzatvorený svet tých, ktorí sú chytení do osídel svojich márnych túžob a nedosiahnuteľných lások, strácania sa a rezignácií. Na javisku žijú svoje osudy postavy, ktoré si uvedomujú vlastnú neľahkú situáciu, zložitosť povahy a osudový údel. Ale aj márnosť nádejí a ilúzií. Inscenácia kladie otázky vzťahu minulosti a budúcnosti, oslobodenia a falošného optimizmu, lásky a vášne. Lébl predstavuje Čechovov svet vlastnou provokujúcou optikou, s gejzírmi originálnych nápadov, výmyslov a úletov. Ponúka nadstavbu vlastných významov. Patetizuje a sentimentalizuje, parodicky poetizuje, karikuje, zgroteskňuje... Môžeme si spievať populárny šláger Ruže z Texasu, zahrať si futbal, ocitnúť sa v prostredí amerického westernu, vstúpiť dverami do monumentálne tajomnej knižnice alebo byť svedkami vyznania lásky na streche domu. Čechov, ako ho nepoznáme; Lébl, na akého sme si zvykli!
tvorcovia
Réžia: Petr Lébl
Preklad: Leoš Suchařípa
Dramaturgia: Ivana Slámová
Scéna: Jan Marek
Kostýmy: Kateřina Štefková
Hudba: W. A. Mozart, Filip Topol
Hudobná spolupráca: Miki Jelínek, Vladimír Merta
Hrajú: Serebrjakov: Leoš Suchařípa, Jelena: Eva Holubová, Soňa: Petra Špalková, Vojnická: Jarmila Očásková, Ivan Vojnickij: Jiří Ornest, Astrov: Bohumil Klepl, Telegin: Vladimír Marek, Marina: Zdena Hadrbolcová, Strážca: Jiří Švejda, Dedinčania: Tomáš Mery, Pavel Raindl, Darina Korandová, Aleš Sturm, Karel Kűhnel
režisér
Petr Lébl ( 1965 – 1999) Veľká osobnosť českého divadla 90. rokov. Jeden z najimaginatívnejších režisérov mladej generácie dneška. Talentovaný, umelecky zrelý, objavný, provokujúci, inšpiratívny, oceňovaný, uzatvorený, priateľský, svojský... Taký bol a takou jeho výnimočná práca stále ostáva.
Vedúca osobnosť amatérskeho divadelného štúdia JELO: Groteska (K. Vonnegut), Polepšovňa (CH. Morgenstern), Had (M. Eliade), Premena (F. Katka), Wesele (S. Wyspianski).
Prvé profesionálne réžie: Vojcev (E. Tobiáš) a Femando Krapp mi napísal list (T. Dorst) – obidve v Divadle Labyrint Praha. V roku 1993 sa stal umeleckým šéfom a profilovým režisérom Divadla Na zábradlí v Prahe. Jeho pôsobenie sprevádzali slávne inscenácie: Pokojíček (J. A. Pitínský), Slúžky (J. Genet), Naši, naši furianti (L. Stroupežnický), Čajka (A. P. Čechov, cena A. Radoka za najlepšiu inscenáciu roka 1994), Revízor (N. V. Gogoľ), Hrdina západu (J. M. Synge), muzikál Cabaret, Ivanov (A. P. Čechov, cena A. Radoka za najlepšiu inscenáciu roka 1997), Wesele (S. Wyspianski), Matka (J. A. Pitínský), Mačacia hra (I. Örkény), Plukovník pták (Ch. Bojčev) a Ujo Váňa (A. P. Čechov).
Hosťoval v Národnom divadle Habima, Tel Aviv, Izrael, 1997 (Cyrano z Bergeracu) a v Opere Národného divadla v Prahe, 1998 (Braniboři v Čechách).
Spolupracoval s českou televíziou: cyklus fiktívnych diskusných programov Studio Kromeríž, umeleckopublicistické programy z Eliadovej knižnice Divadla Na zábradlí a televízne záznamy vlastných divadelných inscenácií.
Tragicky zomrel 12. decembra 1999.