o inscenácii
V opere sa návštevník najskôr informuje, od koho je hudba. Libretistov ani mnohí operní fanúšikovia nepoznajú. A o inscenátorov sa už takmer vôbec nezaujímajú. Ale dnes sa v opernom svete všeličo mení. Nielen vo svete, ale aj na Slovensku. V bratislavskej opere Slovenského národného divadla inscenoval Fausta a Margarétu Charlesa Gounoda režisér činoherného divadla v Nitre Jozef Bednárik (1947). Nie je muzikant, ale je veľmi muzikálny. Absolvoval dve umelecké školy, výtvarnú i múzickú, vníma svet divadla v umeleckej totalite. Bol hercom a je režisérom. Jeho inscenácie sú synteticky múzickým divadlom. Vychádza z výtvarnej inšpirácie, smeruje k výraznej vizuálnosti. Nebráni sa vpádu výrazových prostriedkov cirkusu, kabaretu, revue, klaunérie, šou, artistiky či pouličných, jarmočných atrakcií. Do jeho inscenácií preniká zmyselnosť, telesnosť, erotika a sexualita – raz ako oslava života, inokedy ako výraz živočíšnej pudovosti. Faustovská téma mu dovolila vtesnať všetky tieto impulzy do jednej opernej inscenácie. Jeho bratislavský operný Faust z roku 1989 vznikol v predvečer „zamatovej“ revolúcie. Jemná, francúzsky noblesná je v inscenácii iba hudba, kým takmer rozprávkový príbeh má háv drsnej súčasnosti. Režisér strhol populárne dielo z koturnov grandopery, použil lapidárne, cynické prostriedky, ironický nadhľad na zaprášenú inscenačnú tradíciu.
Bednárik hrá Fausta ako divadelnovarietno-hudobno-dramaticko-filozofickotanečno-rozprávkový obraz krutého sveta. Zrkadlovo pokriveného sveta plného nádherných, poetických a krásnych vecí, ale i sveta krutého, plného kolektívnych aj individuálnych ľudských tragédií Faust tu má podobu cirkusového klauna a jeho tragédia vyplývajúca z túžby po večnej mladosti sa odohrá v maringotke a pod cirkusovým šapito. Tomuto obrazoboreckému pohľadu na faustovkú tému porozumeli nielen domáci diváci, ale aj svedkovia inscenácie v Rakúsku, Nemecku, Izraeli a najmä na festivale v Edinburghu. Všade inscenáciu prijali ako svojrázny pokus o zdivadelnenie opery.
Ladislav Čavojský
tvorcovia
réžia: Jozef Bednárik
scéna: Ladislav Vychodil
kostýmy: Ľudmila Várossová
choreografia: Libor Vaculík
účinkujú: Igor Jan, Peter Mikuláš, Ján Ďurčo, Martin Malachovský, Ľudmila Hudecová, Denisa Šlepkovská, Marta Nitrová a ďalší